Jag har problem med hur data ska presenteras på en sida. En möjlighet är att köra två loopar.. Tror inte jag riktigt förstår exakt vad du vill ha ut. Ta och titta lite på funktionen INNER JOIN i sql Queryn så hittar du en lösning ;-)Behöver hjälp med Hur data presenteras på en sida
<%
'dsn kopplad databas som innehåller all info men här ska hämtas fabrikat namnen som ska bli rubriker.
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.open "databasnamn","",""
'Denna databas hämtas artiklar från vilka ska presenteras under varje fabrikat rubrik
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("../../databas.mdb")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT artno FROM digitalkamera where modell like '"+modell+"' ORDER BY artno"
rs.Open strSQL, strDSN, 1
do while not rs.eof
Set rs3 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
sql = "SELECT distinct Fabrikat FROM [artreg] where artno like '" & rs("artno") & "' ORDER BY fabrikat"
rs3.Open sql, conn, 3, 3
%>
<TR><TD>
'här kommer problemet. Jag önskar alltså fabrikats rubriker och under den så listas artiklar.
Men jag önskar inte rubriker på varje rad ....
<% response.write("<br><b>" & rs3("Fabrikat") & "</b><br>")
rs3.close
set rs3 = Nothing
%>
<%=rs("artno")%>
<%
rs.movenext
loop
rs.close
set rs = Nothing
%>
ex:
sandisk minneskort
artnr1
artnr2
mobilladdare
artnr1
artnr2
o.s.v
tacksam för svar om någon vet något om detta..Sv: Behöver hjälp med Hur data presenteras på en sida
typ;
<%
SQL = "SELECT * FROM tabell ORDER by column"
Set rs = Conn.ExeCute(SQL)
Do while NOT rs.EOF
Response.Write(rs("column") & "<br>") <--- rubrik
'----
SQL = "SELECT * FROM tabell2 WHERE column='" & rs("column") & "'" <-- var fabrikat är lika med..
Set rs2 = Conn.ExeCute(SQL)
If rs2.EOF Then
Response.Write("saknar artiklar!<br>")
Else
Do Until rs2.EOF
Response.Write(rs("column") <-- artikel, modell, osv..
rs2.MoveNext
Loop
End if
'---
rs.MoveNext
Loop
%>
Obs.. detta är bara ett tankesätt av många! :)Sv: Behöver hjälp med Hur data presenteras på en sida
Först och främst bör du skippa det ena Recordset objekt, och istället skriva en bättre SQL sats, som med hjälp av JOIN hämtar det du vill ha, tex:
[code]
SELECT
artreg.fabrikat
FROM
DigitalKamera INNER JOIN ArtReg ON (DigitalKamera.artno = ArtReg.artno)
WHERE
(DigitalKamera.modell = modellnamnet)
(ArtReg.artno = artikelnumret)
[/code]Sv: Behöver hjälp med Hur data presenteras på en sida
Att loopa i en loop är krävande tidsmässigt :-)