Hej! <b>Går det att ha en tabell som endast består av en räknare?</b> Hej!Kan man ha en räknare i en tabell och inte mer?
Behöver hjälp med en sak. Vill sätta in en post där 2 tabeller är innvolverade. det handlar om en webbenkät som ska göras.
Vill egentligen ha en tabell "Foretag" som endast består av en räknare. Detta för att unikt identifiera en person som svarar på enkäten. Denna person ska svara på många frågor. Detta ska sparas i tabellen "Svar".
Går det att ha en tabell som endast består av en räknare? Hur "aktiveras den i så fall? Hur får jag tag i foretagsID? Måste ju ha foretagsID när jag ska lägga in svaret i Svar.
tabell Foretag
foretagsID (räknare och PK)
tabell Svar
ID (räknare och PK)
foretagsID
frageID
svar
Har nu en lösning där användaren anger både företagets namn och ort och där jag mha ExecuteScalar() får fram foretagsID. Nu vill jag dock itne längre att den som svarar måste ange något om själva företaget.
Har du några tips så är jag väldigt tacksam!
/hanneleSv: Kan man ha en räknare i en tabell och inte mer?
Utan att kunna access så säger jag att det borde gå, om inte annat så skapa en extra kolumn och lagra tex " " eller IP-adress från den som svara på enkäten... ;-)
<info>tabell Svar
ID (räknare och PK)
foretagsID
frageID
svar
</info>
Skälet till att jag svarar är egentligen för att be dig tänka över ovanstående lösning. Varför har du ID? Vad tjänar den för syfte? Vilka fördelar respektive nackdelar får du med ID som PK?
Se mitt svar från databsens perspektiv och inte från gränsnittets...
Jag vill hävda att du inte får några fördelar och att den inte tjänar något som helst syfte, däremot får du nackdelar. Tex så kan samma "företag" svara på samma fråga flera gånger. Det behöver iofs inte vara fel om man vill ha spårbarhet om det är så att de kan gå in flera gånger och öppna upp enkäten och ändra ett eller flera svar, men jag tror inte att det är det du är ute efter.
<info>tabell Svar
foretagsID (PK)
frageID (PK)
svar
</info>
Ser jag som en mycket bättre lösning där svaret är beroende av vilket företag samt fråga som personen tillhör/har svarat på. Ett tips är att läsa på om databasnormalisering, dock är det endast de tre första stegen som är av betydelse om man är "hemmapulare". Ett tips är som vanligt att kolla i en bok, tex Date, "An introduction to database systems"(tror jag det heter, fruktansvärt bra även för mer avancerade saker).Sv:Kan man ha en räknare i en tabell och inte mer?
Tackar så mycket för det snabba svaret Marcus! Visst, du har så rätt! IP-nummret kan man sätta in. Dessutom så är ju räknaren i den andra tabellen helt överflödig.
Tackar så hemskt mycket!
/hannele :)