Är det någon som kan hjälpa mig få till detta?? Felet är att du inte håller isär dina joins. Skriv om den enligt nedan : Access vill ha lite parenteser, såhär blir Pers exempel: I det här fallet kan man annars ta en syntaktisk genväg för att undvika sådana problem: Det allra enklaste när man gör sql-frågor i access är att först använda frågeverktyget och få syntaxen automatisk med joinar och sådant. Sen tar man helt enkelt den fungerande sql-satsen och klistrar in den i vb-koden. Då vet man ju redan innan att det inte är nåt fel på själva selecten som sådant utan isåfall är det fel på where villkor och sånt som man lagt till med variabler. Fnuttar och & tecken som sitter på fel ställen och liknande.Dubbla INNER JOIN i samma SQL-Sats
Jag vill alltså hämta data från 3 olika tabeller i en och samma sats, liknande detta:
strSQL = "SELECT LANAT.Medlnr, BOCKER.BokTitel, LANAT.Bok_Id FROM MEDLEM INNER JOIN LANAT (BOCKER INNER JOIN ON BOCKER.Medlnr = MEDLEM.Medlnr) ON LANAT.Bok_Id = BOCKER.Bok_Id WHERE BOCKER.Utlanad = True AND Foddata = ('" + Kombo + "') ;"
...denna koden fungerar dock inte. Någon som har ett bra exempel som jag kan anpassa till min kod?
Tack på förhand!
// FEffeSv: Dubbla INNER JOIN i samma SQL-Sats
SELECT * FROM [Tabell]
INNER JOIN [Tabell2] ON [Villkor]
INNER JOIN [Tabell3] ON [Villkor]
...
WHERE [Villkor]
Sv:Dubbla INNER JOIN i samma SQL-Sats
SELECT * FROM ([Tabell]
INNER JOIN [Tabell2] ON [Villkor])
INNER JOIN [Tabell3] ON [Villkor]
...
WHERE [Villkor]
Tror det blir såhär:
<code>
strSQL = "SELECT LANAT.Medlnr, BOCKER.BokTitel, LANAT.Bok_Id FROM (MEDLEM INNER JOIN BOCKER ON BOCKER.Medlnr = MEDLEM.Medlnr) INNER JOIN LANAT ON LANAT.Bok_Id = BOCKER.Bok_Id WHERE BOCKER.Utlanad = True AND Foddata = '" + Kombo + "';"
</code>
/Johan
Sv: Dubbla INNER JOIN i samma SQL-Sats
<CODE>
SELECT LANAT.Medlnr, BOCKER.BokTitel, LANAT.Bok_Id
FROM MEDLEM, LANAT, BOCKER
WHERE BOCKER.Medlnr = MEDLEM.Medlnr
AND
LANAT.Bok_Id = BOCKER.Bok_Id
AND
BOCKER.Utlanad = True
AND