Hejsan En liten parentes...du menar 3 kolumner...en post är lika med en hel rad...Bara en liten förklaring så att du kan ställa rätt frågor om du behöver mer hjälp fler gånger då det är viktigt att förklara exakt vad man menar. om jag skriver 1 i fält2 jag måste nog skriva något i standardvärde för att det ska funka men hur skriver jag för att den ska ta föregående summa och plussa på 1 T ex:tabbel regel
Om jag har ex 3 poster i en tabell
post 1 är räknare
post 2 är tal
post 3 text
om jag har ett tal i post 2 så när jag skapar en ny rad så ska access ta föregående tal i post2
och plussa på ett..
Hur skriver jag i standardvärde eller finns det någon annan stans man kan skriva för att få denna funktonSv: tabbel regel
För att hämta maxvärdet och lägga till 1 skriver du
<code>
Insert into tabell1 (kolumn2) Values(IIF(ISNULL(kolumn2), -1, MAX(kolumn2) + 1))
</code>
eller
<code>
Insert into tabell1 (kolumn2) Values((SELECT IIF(ISNULL(kolumn2), -1, MAX(kolumn2) + 1) from tabell1))
</code>
du använder isnull ifall tabellen skulle råka vara tom och där får du då ange -1 om du vill inserta siffran 0 för den allra första raden eller ange 0 om du vill inserta siffran 1 osv....Sv:tabbel regel
så när jag skriver en ny post så ska
den automatist skriva 2 i fält 2
det måste kunna skriva det i en tabell och inte formulär
då det ska fungera med en webbsida...Sv: tabbel regel
Sv:tabbel regel
<code>
SQL = "UPDATE Men_Tabel set Hits = Hits +1 WHERE Namn ='" & user_namn & "' "
Connection.Execute(SQL)
</code>
I detta fallet utgår vi att du har ett fält som heter Namn och ett som heter Hits.
Varje gång som någon loggar in, räknas då Hits upp (under förutsättning att den inloggade finns i databasen).
Detta är en grund design, du kan nu ändra om så att det skall passa dig.