Jag är ute efter att göra precis som man gör med <a href>-taggen i html, fast i access. Alltså bara göra e-mailadressen klickbar på något sätt och händelseproceduren vid klickning skall vara sådan att e-postredigerare öppnas, precis som det gör om man använder taggen jag skrev ovan i html. Går detta att fixa på något bra sätt? Hur? För att starta epost-programmet kan du använd dej av ShellExecute (sök i tips & trix efter ShellExecute för exempel). Skicka kommandot mailto:mail@mail.com Jag har gjort något liknande fast med klickbar länk för de som har hemsida. Varje post som listas visar innehållet i ett fält i en accessdb. När jag reg medlemmar lägger jag in ordet hemsida i fältet HEMSIDAJA+ själva hemsidesadressen i ett fält som heter HEMSIDAmail - hyperänk i access
Sv: mail - hyperänk i access
Att bara göra ett speciellt ord i en textbox klickbart blir nog värre, det blir nog hela boxen i sådana fall.
/JohanSv: mail - hyperänk i access
I databasresultatet skapar jag en hypelänk med följande
<%=FP_FieldLink(fp_rs,"Hemsida")%>
Länken ser ut så här:
<a href="<%=FP_FieldLink(fp_rs,"Hemsida")%>" target="_blank"><font color="#FF0000">
Vet inte riktigt om det är detta du är ute efter men kanske kan det hjälpa dig en bit på vägen. Du får ju byta ut hemsida mot epostadress mm samt lägga till mailto: Jag har inte testat men det bör väl fungera antar jag.
Sv: mail - hyperänk i access
Använd denna kod under händelseegenskapen "Vid dubbelklickning"
Private Sub E_Post_DblClick(Cancel As Integer)
DoCmd.SendObject , , , Me.E_Post, , , , "Hej"
End Sub
Det finns fler inställningar också, du ser dessa efter varje kommatecken när du skriver i Visual Basic Editorn
Hälsningar
Bertil Jacobsson