Hej! Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu. Hej Lisbeth Hej och tack för tipset! Hej Lisbeth Hej,Access och pdf-filer - igen!
Jg har tidigare frågat på detta och inte fått någon bra lösning, nu gör jag ett försök igen..
Jag har en Access-applikation, där kunder kan ringa och boka lokaler. När en bokning är gjord vill jag via mail skicka en pdf-fil som en bekräftelse. Jag gör ett urval automatiskt, där jag bara får den aktuella bokningen och vill alltså få den utskriven på en pdf-fil, som läggs i en specifik mapp och döps till nnn.pdf (nnn = bokningsnummer). Därefter ska filen automastiskt skickas via mail till kunden, vars e-postadress givetvis finns i kundregistret i Access.
Hur gör jag på enklaste sätt? Jag har Distiller samt Office 2003.
/LissuSv: Access och pdf-filer - igen!
Skulle det inte gå att hämta datan från databasen och göra det till en XML-fil. Därefter kan du ju köra FOP och få den till pdf. Jag hade tankar på att göra detta i ett projekt på skolan, jag hade dock inte kunskapen som krävdes ännu. Jag fick nöja mig med att köra FOP lokalt. Sen är det väl en ganska enkel ska att skicka det via E-post.
Som sagt vet inte om jag är på rätt spår, har i alla fall försökt hjälpa till..:)Sv: Access och pdf-filer - igen!
Är det en webb applikation vi talar om eller sitter det någon som tar emot uppgifterna och registrerar dem i databasen? Om så är fallet skulle jag vid avslutandet av bokningen skapa en "knapp" där man beställer "maila bekräftelse".
Skapa då en rapport som du styr till en specifik skrivare som kan vara en en fiktiv skrivare av exempelvis PDF995 (köp en version a 10$ och slipp "popuper". Den skapar då en pdf på utpekad folder.
Kanske finns det andra sätt att skapa pdf:er men detta program har jag provat och det fungerar bra.
Är det sedan OK att fortsätta processen så letar du via en loop med Dir efter filen och när den finns på plats sänder du iväg den med mail.
Slutligen kanske ett litet kvitto till den som bokade att allt gick bra.
Har inte provat detta själv men skulle nog gå på denna lösning om jag behövde.
Lycka till
JohnSv:Access och pdf-filer - igen!
Det är i en Access-applikation så det är ok med en knapp som startar aktiviteten. Som du beskriver det är det jag vill ha det, men jag får inte till det. Jag har distiller och kan förstås välja den som skrivare. Men det första problemet är att jag manuellt måste ange filnamn - eller har du tips på kod för detta?
Sedan ska jag ju hitta filen för att skicka den som bilaga med mailet... mer kodbekymmer... har du tips här också?
Jag vill att allt ska ske med en knapptryckning... och inga manuella steg... Sv: Access och pdf-filer - igen!
Jag har gjort en application åt en kund där jag med PDF995 lyckats med att bestämma vad filen skulle heta och vart den blev placerad på hårddisken. Tyvärr har jag ingen kopia på detta hemma och vill inte uppfinna hjulet igen. Jag skall besöka den kunden efter årsskiftet och skall försöka komma ihåg att ta hem en kopia på detta avsnitt. Det byggde på att jag bytte caption på rapporten och PDF995 skapar filnamn (med rätt inifil) som bygger på caption av rapporten.
Stäng inte tråden om du inte hittar en annan lösning så skall jag försöka ge dig ett exempel under kommande år.
mvh
JohnSv:Access och pdf-filer - igen!
Jag googlade lite snabbt och hittade den här tråden på experts-exchange. Där hittar du säkert allt du behöver.
http://www.experts-exchange.com/Databases/MS_Access/Q_20654181.html