Jag har jobbat med access, mer eller mindre, sesan 1999 dock endast på hobbybasis. Och håller nu på med ett medlemsregister till vår förening. Medlemsregistret innehåller, som brukligt, uppgifter om medlemmar, medlemsskap och sektioner. Men också andra uppgifter så som utbildningar, nyckelregister, kodregister, utskick etc. Förmodar att du syftar på Data Access Pages? Här kan du läsa om detta http://office.microsoft.com/en-us/assistance/CH010717711033.aspx Jo visst var det Data Access Pages jag syftade på. Blandade bara ihop förkortningarna!Vad är ADP (Access Data Pages)?
Samtidigt har föreningen en hemsida där vi på sikt skall låta medlemmarna kunna ändra sina uppgifter, så som adress, telenr. etc.. Så som det fungerar idag utföres ändringarna och ett mail skickas till klubben med en bifogad testfil som användaren av medlemsregistret sedan importerar och uppgifterna uppdateras.
Nu till min fråga:
Jag vet vad tabeller, formulär, rapporter, kodmoduler och macron är för något och jag utvecklar merparten av mina applicationer i VBA. Men jag har aldrig arbetat med ADP (Sidor) och har inte den blekaste aning om vad det är för något och framför allt vad jag kan använda det till. Så om Ni har en enkel förklaring på ett användningsområde och möjligtvis om det kan vara något för mig/oss för att medlemmarna skall kunna uppdatera sina uppgifter direkt i medlemsregistret utan bifogade filer i mail som skickas.
Medlemsregistret skall, när det är klart, delas upp i backend/frontend men lagras lokalt på en av klubbens pc, i vårat lilla lokala nätverk (med 3st. pc. i klubbhuset).
Hemsidan ligger sedan på en server hos ett Webhotell, vilkens namn jag inte känner till.
Tack på förhand och God Jul!
// NiklasSv: Vad är ADP (Access Data Pages)?
Sv:Vad är ADP (Access Data Pages)?
Har läst lite om XML och tänkte höra med er om ni anser att det skulle vara en lämplig metod att flytta data mellan en local databas och en annan databas som ligger på en internet server, enl. den beskrivningen jag givit ovan?
Tack för svaret!
Mvh!
/ Niklas