Tror man kan anropa Replace i en update-sats, i sådana fall borde det bli såhär: Konstigt, jag testade precis följande: Jag kör direkt i Access med en uppdateringsfråga och har skrivit raden i SQL-fönstret. Nä det funkar inte. Jag vill också att ALLA fält i tabellen skall gås igenom, inte enbart fältet namn. Jag har ju kunnat gjort detta med kikarens sök/ersätt-funktion men för att få bara ett ord i en text måste man ange att söka i del av fält och när man sedan skall ersätta ett ord så ersätts hela texten med det ordet. Precis så jag gjorde. För mig fungerar det... Jag testade i Access XP, vilken version kör du? Kan du klistra in din fråga som den ser ut exakt? UPDATE tabell1 SET namn = Replace([namn],'kjell','pelle'); Då har jag tyvärr ingen mer idé, jag gör precis så och det fungerar perfekt. Jag testade i Access 95 (har inte tillgång till 2000 nu) och där fick jag ditt fel, så jag antar att denna möjligheten kom i Access XP. Ett alternativ är att skapa en egen replace-funktion (tror det finns under tips & trix under VB) och kalla på den instället.Sv: Sök och ersätt
UPDATE tabell SET Fält = Replace(Fält, 'sök efter', 'ersätt med')
/JohanSv: Sök och ersätt
UPDATE tabell2 SET namn = Replace(namn, 'olle', 'pelle');
Fungerade fint direkt i Access. Varifrån kör du frågan? Direkt i Access (vilken funktion)? Via ADO (vilken provider)? Via DAO?
Om du använder ADO kan du testa att använda OLEDB-provbider, den brukar ge mindre problem, det är värt att testa. Använd connectionstring liknande denna:
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\db.mdb;
/JohanSv:Sök och ersätt
Sv: Sök och ersätt
/JohanSv:Sök och ersätt
Hakarna runt namn kom dit av sig självt. Jag har Access2000.Sv: Sök och ersätt
/Johan