Hej Använd Enterprisemanagern för MS SQL Server. Högerklicka på databasen du vill importa till, välj "All tasks, import" Sedan väljer du accessfilen som din källa, och som mål din sqldatabas. Hej Hej Kan man ställa en följdfråga här? SQL Server är ljusår stabilare än Access. <b>Slipper man problemet med Accessdatabaser som växer utan "rimlig" anledning i storlek?</b> Med att databasen växer menar jag den växer opropotionerligt mycket (som jag ser det). Vet inte om det här blir rätt, men verktyget AccessDUMP (http://www.accessdump.com/) kanske kan vara nått?Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Jag behöver veta hur man gör för att konvertera en Access-databas innehållande relationer till SQL. Finns det verktyg som är bra för att utföra detta? Och vad bör man tänka på?`
Har någon denna informationen och vill dela den med mig vore jag oerhört tacksam.
Mvh
LinaSv: Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Efter det kommer du få upp tre alternativ att utföra importen på. "Copy tables and views", "Query" och "Copy objects and data".
Har för mig att du ska välja det sista och klicka i några extra checkboxar för att få med extra kolumn-information som annars kan gå förlorad vid "copy and tables" alternativet. Klick i "include extended options" (Det får du labba lite med tills det funkar)Sv: Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Varför vill man ändra från Access databas till en SQL-server databas?
/Enbart nyfiken /HarrySv:Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Jo, för att fler användare ska kunna använda databasen samtidigt utan trubbel. Hoppas på att det blir bra!
// LinaSv: Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Kan det finnas fler skäl än "fleranvändarmotivet" att föra över till SQL?
Slipper man problemet med Accessdatabaser som växer utan "rimlig" anledning i storlek?Sv:Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
SQL Server är säkrare än Access
Ett av dessa skäl räcker (enligt min åsikt) för att byta (till MSDE som är "gratis")
mickeSv:Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Vet inte vad du exakt menar med det, men om du menar att den växer när du redigerar den så kan du använda funktionen som heter något i stil med "Komprimera databas". Den tar bort alla tomrum som bildas i databasen när man ändrar innehållet.
/JohanSv: Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Bara efter en tids användande kan den ha ökat kraftigt i storlek när endast några få
poster lagts till eller några ändringar gjorts. Det är väl ett välkänt fenomen för alla accessanvändare?
Det kan vara svårt att få slutanvändaren av en access-databas att komprimera den med jämna
mellanrum, vilket man behöver göra.
Det var inte meningen att tråden skulle ändra inriktning mot vad den hade från början så det
skulle vara intressant att höra hur det går för ursprungsskribenten. Sv: Hur gör jag för att lägga över en accessdatabas till SQL?
Thomas