Jag vill i ett formulär kunna fylla i närvoro Du kan ha en tabell i vilken du kan få in alla som var närvarande vilken period. Med 1:N till tabellen med personerna. Dvs 1 tillfälle men många (N) personer. Hej igen! visst, det verkar bra med ditt upplägg.Fortsättning på närvarolista!
för en vecka
och en hel klass på upp till 20 personer.
Detta för att ur sparade tabeller kunna ta ut och göra olika rapporter.
hjälp gärna en novis.Sv: Fortsättning på närvarolista!
Via en tabellfråga kan du varje vecka (tillfälle) göra en ny tabell som innehåller alla elever (föreslår personnr och namn) och ett fält för ja/nej. Du skriver över den per tillfälle. Det kan du via knapp köra från formulär ett som när kommandot är utfört tar dig till formulär två.
.
Bygg ett formulär (formulär två) på den nya tabellen och visa exempelvis namnen (sorterat och så så det kan vara lämpligt att först göra en fråga att ha som kontrollkälla) och ha ja/nej som checkbox. Designa formuläret med sidhuvud och ha en obunden textruta där. I den skriver du in vecka eller annat identifikation för perioden.
Bocka i dem som var närvarande och ha en knapp som kör en tilläggsfråga som lägger till från den du skapade via en tabellfråga till den första tabellen jag nämnde, där du anger identifikation för perioden (=kontrollen i sidhuvudet), personnummer och villkoret att de var där. Dvs bara de som har ibockat läggs till i tabellen.
Då har du en och samma tabell till alla tillfällen. Ur den kan du sedan hämta information per person och per tillfälle.
Edit: Det ska naturligtvis vara formulärhuvud och inte sidhuvud (begreppsförvirring). Du kan också välja att lägga till alla personer per tillfälle, då kan du även plocka ut rapporter på icke närvarande.
/AnnSv: Fortsättning på närvarolista!
jag har försökt med det utförliga förslaget jag fått från Ann och har fått kläm på formulär men jag fastnade vid tabellen den som ska sparas in i vad ska den innehålla?
jag har försökt med personnummer, datum och närvarokod. men då får jag inte relationstypen att stämma det blir 1:N fast åt fel "håll"
Kan någon hjälpa mig?Sv:Fortsättning på närvarolista!
För med 1:N menar jag att du designat med en tabell med tillfällen som innehåller 1 tillfälle och i tabellen du pratar om här har du N personer som är berörda av det tillfället.
Skulle göra prexis så som du beskrivit, personnummer, datum och kod, alternativt ID för tidpunkt hämtat ur tabellen jag spånar om ovan istf datumet i sig!
/Ann