Hejsan! Först måste du se till att listrutan har primärnyckeln från medlemstabellen i den bundna kolumnen. I händelsen "Vid dubbelklickning" för listrutan skriver du följande kod om vi antar att formuläret som ska öppnas heter "frmMedlemmar", att listrutan heter "lstMedlemmar" samt att primärnyckeln i medlemstabellen heter "MedlID": Aaaah, enkelt ... funkar lysande ... Det är ju Accessformulärens standardfunktion att spara en post direkt när man "går ur" den. Man kan ju tänka sig en lösning där man har en synlig obunden kontroll och en osynlig bunden kontroll för varje fält och med kod skyfflar värden däremellan när posten öppnas och när användaren väljer att spara. Gjorde en liten fuling.Öppna nytt formulär utifrån ett val i en listbox?
Jag har en medlemsmatrikel till vår förening som har legat i en vanlig Excel mall, och jag har lagt över den i Access, och gjort ett enkelt formulär bestående av en listbox som listar alla medlemmar. Listan används mestadels bara för att få en enkel översikt.
Nu kommer vi behöva lägga in mer detaljerad information om varje medlem, och då skulle det vara önskvärt att genom dubbelklicka på önskad medlem i lista plocka upp ett nytt formulär som har alla fält som man vill ändra i!
Hur åtadkommer man detta på bästa sätt?
Jag har provat att skapa ett vanligt formulär som innehåller alla fälten som jag vill ändra, men har inte listat ut hur man får upp detta med önskad medlem utifrån en dubbelklickning i listan? Är detta rätt approach, eller ska man göra på något annat sätt?Sv: Öppna nytt formulär utifrån ett val i en listbox?
Private Sub lstMedlemmar_DblClick(Cancel As Integer)
DoCmd.OpenForm "frmMedlemmar", , , "MedlID = " & lstMedlemmar.Value
End Sub
Sv:Öppna nytt formulär utifrån ett val i en listbox?
Men upptäckte ett annat problem med den "här lösningen" som jag gjort. När man nu får upp den lite mer detaljerade forumläret, så kommer allt jag ändrar där att direkt påverka min tabell.
Vore kanske mer önskvärt med en "Spara" och "Avbryt" knapp! Går det att lösa också?Sv: Öppna nytt formulär utifrån ett val i en listbox?
Sv:Öppna nytt formulär utifrån ett val i en listbox?
Lade in en "Avbryt" knapp som helt enkelt gör en "undo" på allt man gjort, dvs hoppar tillbaka till hur det var innan.
DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acEditMenu, acUndo, acMenuVer70
Kanske ett litet ful knep, men det funkade.