Kan man ange ett startvärde på en räknare i Access så att man till exempel börjar på 2005001, som till exempel kan motsvara ett medlemsnummer, och som sedan räknas upp när man lägger till en ny post? Hoppas på svar av någon som kan svaret på din fråga. Det går att göra men förutsättningen är att tabellen du vill ändra räknarvärdet i inte har fält med egenskaperna (ändra dem tillfälligt om så behövs): Har du hjälpfunktionen för Access 2000? Börja där i så fall. (Vinken kanske var för subtil i mitt förra inlägg :-)) Om jag klarat det genom att titta i hjälpen så hade jag ju inte behövt fråga. Om du tittar i hjälpen ser du hur du gör det i Access, det är tämligen självinstruerande. Åter igen, om jag hade klarat mig med hjälpen så hade jag inte frågat. Jag finner inte rät ställe i hjälpen, däremot en massa om Excel när jag sökte på räknare. Men jag har ju skrivit precis hur du skulle göra betr räknare. Ja det är en uppdateringsSQL jag inte fixar. I Access 2000 kommer en helvetisk lång lista när jag söker på rälknare som alltså innehåller benämningen räknare även i andra Officeprogram. Jag sökte på räknare i den länken du skrev och fick bara upp den "vanliga" användningen av räknare med början på 1. Gör uppdateringsfrågan enligt instruktionerna hur man gör en fråga i länken! http://office.microsoft.com/sv-se/assistance/HP030839551053.aspxAnge startvärde på räknare
Sv: Ange startvärde på räknare
Jag skulle vilja skapa räknare med olika startvärden beroende på avdelning.
Väntar tacksamt på svar!Sv: Ange startvärde på räknare
fältegenskap=obligatorisk
Indexerat=Ja - inga dubletter
Verifieringsuttryck som förhindrar nullvärden i fält
Skapa en ny tabell med ett enda fält av typen TAL - LångtHeltal.
Ge fältet samma namn som räknarfältet i den tabell du vill ändra.
Skriv det du vill ha som startvärde men dra ifrån 1, i datablasläge i den tabell du skapat.
Gör en tilläggsfråga som lägger till den skapade tabellen i den ursprungliga.
Ta bort den tabell du skapat.
Ta bort den tillagda posten i urspurngliga tabellen.
Återställ eventuellt om du gjort tillfälliga ändringar.
Allt detta fann jag genom att skriva räknare och trycka på sökknappen i hjälpen för Access XP. Det kanske hjälpte att jag gjort detta förut och vet att det går att göra.
/AnnSv: Ange startvärde på räknare
/AnnSv:Ange startvärde på räknare
Jag har försökt slå ihop tabellerna med en SQL-sats smen som inte funkar. Det är den SQL-satsen jag undrar över när jag frågar hur man gör en tilläggsfråga.
Update into tabell1 Select tabell2.nr From tabell2, tabell1 Where tabell2.nr = 2005000Sv: Ange startvärde på räknare
Om du har hjälp är det onödigt att jag sitter och skriver samma sak här menar jag.
Gör det i Access databasdesign med hjälp av hjälpen så ordnar det sig säkert!
Det handlar om en tilläggsfråga där du lägger till en rad från din skapade tabell.
Insert into...
Inte en uppdateringsfråga, men som sagt det är lättare att följa steg-för-steg-instruktionerna i hjälpen och göra det rakt av i Access.
Det är uppdateringsfrågan du behöver hjälp med väl?
Titta här t.ex. http://www.rxk.se/online/Access70sv/files/z.htm#Användningsområden_för_Redigeringsfråga/uppdateringsfråga
Undrar vilken hjälp du hänvisar till för den inbyggda Access-hjälpen borde ge dig klockren träff på räknare.
Växla över till att visa SQL (menyn visa) så får du svaret.
/AnnSv: Ange startvärde på räknare
Välj att visa allt så hittar du info längre ner på sidan.
/Ann