Försöker få ihop en databas för ett lönesystem. Det finns många vägar till Rom och tycker att detta är en väg som kunde fungera:DB design
Har tänkt mej använda följande tabeller:
-Personuppgifter
-Månadsuppgifter
-Skatteuppgifter
-Lönesammanställning
Kopplar ihop dehär tabellerna via ett anställningsnummer.
Tabell Månadsuppgifter innehåller uppgifter om utfört arbetete på viss avdelning och i viss befattning.
En person kan under månaden jobba på fler än en avdelning och i olika befattningar.
Månadsuppgifter innehåller bla uppgift om tidsperiod och chef under aktuell tidsperiod.
Även avdelningscheferna varierar, så att en person kan under sin tid på en avdelning ha olika chefer. Vore även önskvärt tt kunna lista ut ur databasen vem som var chef för person ifråga under viss tidsperiod och även vilken övrig personal som var ifrågavarande chefs underlydande under viss tidsperiod.
Kanske jag även behöver ngn avdelningstabell och ev avdelningschefstabell.
Låter som rena cirkusen eller hur, men om jag byter ut ordet avdelning mot fartyg, personal mot besättning och chef mot kapten, så har ni hela situationen som i en liten ask.
Någon som kan hjälpa mig på traven?
mvh HarrySv: DB design
Tabell, kolumner (*= primär nyckel, + = sekundär nyckel)
1. Person, *Anställningsnr (Personuppgifter)
2. Månadsuppgifter, *ÅrMånad + Anställningsnr (Uppgifter om utfört arbete under månaden (Löneuppgifter))
3. Fartyg, *Fartygsid + Anställningsnr (Tabellen innehåller även fälten Befattning,Startdatum och Slutdatum)
4. Månadssammandrag, *Nyckel +ÅrMånad Anställningsnr (Ev. särskild tabell dit jag samlar en persons samtliga löneuppgifter per månad)
M.H.A fartygstabellen hämtar jag sedan uppgifter baserade på Startdatum och Slutdatum sorterade på befattning.
Kom gärna med andra förslag
mvh Harry