Hej kan någon hjälpa mig! Hej hej! Tack för svaret! Eftersom jag inte vet riktigt hur din databasstruktur ser ut så får jag chansa lite... Jag kan förstå ditt problem om förslag och önskemål inte har nån relation till varann utan båda har obegränsat antal detaljer kopplade mot objektstabellen. Om man kollar på vad Åsa Holmgren ovan har skrivit så ser det ut så.Rapport
Jag vill skapa en rapport med följande struktur:
Objekt1
Förslag
Förslag
Önskemål
Önskemål
Önskemålslämnare
Önskemålslämnare
Objekt2
Förslag
Önskemål
Önskemålslämnare
...
Ett objekt kan ha 0-flera förslag, önskemål och önskemålslämnare. Jag vill att varje objekt bara ska förekomma en gång i rapporten och under objektet radas alla eventuella förslag, önskemål och önskemålslämnare upp. Jag får inte till detta utan varje objekt kommer flera gånger med alla möjliga kombinationer av förslag, önsklemål och önskemålslämnare.
Jag kan lite vb om det hjälper...jag behöver lite hjälp hur jag ska börja!
Tack på förhand //JessicaSv: Rapport
Först får du ju göra en sql-fråga som plockar fram de uppgifter du vill ha. För att få ut varje objekt en gång så grupperar du i rapporten på objektfältet i frågan och sen lägger du önskemål och önskemålslämnare i detaljavsnittet. Då kommer alla önskemål och önskemålslämnare att grupperas per objekt.
Nu vet jag ju inte hur datamodellen ser ut så det är lite svårt att veta om ovanstående löser dina problem.
Lycka till!
/ÅsaFSv:Rapport
När jag grupperar på objekt och lägger önskemål (som kan vara 0-många) och förslag (som också kan vara 0-många) i detalj så visas objektet en gång. Problemet är att förslagen visas 1 gång/önskemål i alla möjliga kombinationer. Det blir upprepningar av samma förslag och önskemål flera gånger.
Det är helt rörigt och inte helt lätt att förklara =)Sv: Rapport
Om du ska få grupperingen att fungera som du har tänkt behöver du en datakälla som ser ut någonting så här:
Obj Beskr
-------- ---------------
Objekt 1 Ett önskemål
Objekt 1 Ett annat önskemål
Objekt 2 Ett förslag
Objekt 3 Ytterligare ett önskemål
Objekt 1 Ännu ett önskemål
Objekt 2 Ett förslag till
Jag antar att du har informationen lagrad i tre tabeller Objekt, Önskemål och Förslag. Vad du behöver då är en UNION-fråga, något i den här stilen:
<code>
SELECT Objekt.Beskrivning AS Obj, Önskemål.Beskrivning AS Beskr
FROM Objekt INNER JOIN Önskemål ON Objekt.ObjID = Önskemål.Objekt
UNION
SELECT Objekt.Beskrivning AS Obj, Förslag.Beskrivning AS Beskr
FROM Objekt INNER JOIN Förslag ON Objekt.ObjID = Förslag.Objekt
</code>
Den här frågan ger dig alla objekt som har minst ett önskemål eller förslag. Vill du ha med de objekt som varken har önskemål eller förslag blir det lite krångligare.
Som du ser har jag utelämnat önskemålslämnaren. Det beror på att jag inte vet om de sparas i samma tabell som önskemålen, om en sådan finns även för förslag och om de ska förekomma en gång för varje objekt även om de har lämnat flera förslag/önskemål.Sv:Rapport
Antagligen kommer du att vara tvungen att lösa det problemet med subrapporter där du har en rapport för önskemål och en för förslag. Och så kopplar du ihop subrapporterna med huvudrapporten som innehåller objektet. På det viset får du alla förslag samlat och alla önskemål samlat utan att allt kommer huller om buller. Det bästa vore ju om man kunde lägga in flera detaljavsnitt men det går tyvärr inte i Access.
Det kanske även löser sig om du använder ovanstående union. Är lite osäker på hur det ser ut i rapporten då men prova går ju alltid.
Lycka till!
/ÅsaF.