Har ett formulär med vissa parametrar som sen refereras till i en rapport. Fram tills "nyligen" har det gått utmärkt att skapa ett textfält i rapporten med datafält =Versaler(Forms("frmCustom").[cmbProjectID].[Column](1) & ' ' & Forms("frmCustom").[cmbProjectID].[Column](2)). När jag nu öppnar rapporten frågar Access efter ett värde för UCASE!? Jag trodde först att något blivit fel i det formulärfält som hänvisas till, men tar jag bort Versaler så skrivs korrekt sträng ut. Det skumma är att jag inte ens kan byta till =Versaler('testar') utan att Access frågar efter parametervärdet UCASE. Något udda ... Ingen aning tyvärr... En idé kan vara att testa att byta Versaler mot UCase som är funktionens "riktiga" namn. Okej, tack för funderingen iaf. Jag hade faktiskt testat med UCase också, dessutom har jag testat på såväl engelskt som svenskt os/office utan vidare resultat. Mycket förbryllande. När man programmerar i VBA och får problem med sådana basala funktioner som UCase brukar det bero på att man har en saknad referens. Kan det vara ditt problem? Gå till VBA, välj Verktyg-Referenser och kontrollera om det står "SAKNAS" efter någon av de ikryssade referenserna. Kryssa i så fall ur den. Jupp, Åsa, helt rätt. Fick en länk till följande sida via ett internt forum. På http://members.rogers.com/douglas.j.steele/AccessReferenceErrors.html beskrivs det hela. Var för mig iaf inte helt trivialt att härleda problemet till denna orsak, men nu vet jag iaf vad jag behöver titta på framöver vid liknande problem. Tack för all hjälp!Problem med UCASE i Access
Tips och idéer?
// JohanSv: Problem med UCASE i Access
/JohanSv:Problem med UCASE i Access
Sv: Problem med UCASE i Access
Sv:Problem med UCASE i Access
// Johan