Ave Om du har fasta kolumnnamn i frågan går det, men det kanske inte fungerar för dej? En "fullösning" är ju annars att skapa kolumner med fasta alias som du via kod byter innehåll i. Vad är det för typ av information du ska visa? Jag ville ha datum i raderna och timslagen i kolumner. Den lätta vägen vore ju att lägga in 24 kolumner för att täcka dygnets 24 timmar men beroende på frågan, så kommer vissa kolumner vara tomma vilket jag ville ha bort. Jag har inte sett det, men det är ju ingen garanti för att det inte finns... :) Någon annan som vet mer om detta? Hej! Det finns en funktion som heter CreateControl som gör att du via kod kan skapa nya textboxar etc på din rapport. Då måste du dock öppna den i designläge. Tack för svaret, jag har kollat lite på CreateControl innan. Det var så jag kom fram till att man nog fick skapa mallen varje gång man skulle öppna rapporten. Om man vänder på det, det är ju bättre att man kan göra en fråga på det än att funktionen inte finns alls ;) Eftersom det fungerar om man gör fasta kolumner i korsfrågan så kan man ju ha nytta av funktionen i rapporterna också. Förvisso. Om man klickar på More controls i verktygsfältet kan man välja Grid DTC. Den är dynamisk åt alla håll. Dynamisk Rapport i X och Y led
Jag har försökt att skapa en rapport baserad på en korsfråga.
Eftersom frågan är rörlig i både X och Y led så behöver jag en rapport som är lika rörlig.
Dock har jag bara fått den rörlig i det vanliga Y ledet.
Går det att göra en sådan rapport i Access?
Känns ju lite dumt om det inte går eftersom man kan göra en fråga på det....
Tack på förhand!!Sv: Dynamisk Rapport i X och Y led
/JohanSv:Dynamisk Rapport i X och Y led
Jag funderade på att varje gång jag öppnade rapporten så skulle den också skapas men det kändes som onödigt jobb.
Kan inte Access rapportgenerator skapa kolumner lika dynamiskt som rader?Sv: Dynamisk Rapport i X och Y led
/JohanSv:Dynamisk Rapport i X och Y led
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbaac10/html/acmthCreateControl.aspSv: Dynamisk Rapport i X och Y led
En intressant programmerings utmaning att göra en funktion för det men det känns som lite overkill mot att sätta ut 24 kolumner.
*Kommer på en idé*
Man skulle kunna sätta ut 24 kolumner och bara dölja de som inte kommer att användas vid det tillfälle rapporten genereras.
Konstigt att man kan ställa en korsfråga i Access men att rapportgeneratorn inte klarar dynamiska kolumner.
Knasigt??Sv:Dynamisk Rapport i X och Y led
/JohanSv: Dynamisk Rapport i X och Y led
Men det känns som om man inte tänkt klart. Det är lätt att genom en guide sätta ihop en korsfråga. Det borde ju då vara lika lätt att sätta ihop en rapport som är lika dynamisk som frågan den bygger på.
Men som sagt.....det är ju Microsoft vi pratar om så.... ;-)Sv:Dynamisk Rapport i X och Y led
Mvh. Roffe