Hur slipper jag få alla dessa säkerhetsvarningar när jag öppnar en databas som jag själv har skapat? Hej igen! Antagligen är det ingen som vet svaret och då är det inte så stor idé att skriva något. Själv använder jag Access XP just nu, så jag har ingen aning om hur det beter sig i 2003:an... Tack för ditt svar! Hejsan Hej och tack för tipset! Så farligt är det väl inte, det blir ju inte "farligare" än det har varit med alla tidigare access-versioner... För min del öppnar jag enbart egenskapade databaser, och de litar jag förhoppningsvis på :) Håller du inne shift-tangenten när du öppnar en databas körs inte autoexec, då exekveras alltså ingen kod med automatik.Säkerhetsvarningarna!
Använder Access 2003.
Varje gång jag öppnar en databas så får jag följande varningar:
1. Säkerhetsvarning! Osäkra uttryck är inte blockerade. Vill du blockera osäkra uttryck?
Svar:Nej
Därefter följer ny säkerhetsvarning:
2. BLA BLA (ungeför samma som ovan )
Vill du öppna denhär filen?
Svar:Ja
Därefter ny säkerhetsvarning:
3. Denhär filen är kanske inte säker. Den kan innehålla skadlig kod osv bla bla.
Vill du öppna filen?
Svar: ja
Och se! den underbara databasen öppnar sig.
Allt detta är ju bra i och för sig, men om man nu själv gjort databasen så skulle man(jag) ju önska slippa alla dessa i det fallet onödiga varningar. Kunde alltså finnas någon öppningsvariant att använda för de fall man vet att allt är ok.
Vad tycker ni andra?
Hälsningar HarrySv: Säkerhetsvarningarna!
Antingen så finns här ingen som tycker nåt eller så finns det ingen som har nåt tips eller så är det ingen som brysr sig eller så finns det inget alternativ till öppnandet.
Vilket det än är, så är det bara att beklaga.
Surt dessutom att frågorna så ofta hamnar ut i nån sorts vakum. Man kan ju nästan börja tro att man blir bojkottad!!!Sv:Säkerhetsvarningarna!
edit:
Med lite själp av google hittade jag detta:
http://www.dbforums.com/archive/index.php/t-1117479.html
/JohanSv: Säkerhetsvarningarna!
Det finns tydligen en hel del angående problemet.
Verkar trots allt som om det vore enklast att fortsätta med att leva med de olika varningarna i varje fall ett tag ännu.
Glad Påsk hälsar HarrySv:Säkerhetsvarningarna!
Jag fixade problemet med att öppna access sedan verktyg/makro/säkerhet och där valde jag "låg".
Vet inte om det är det rätta men jag blev nöjd och varningarna försvann :-)
Mvh
JörgenSv: Säkerhetsvarningarna!
Tyvärr så sänker man ju genom att välja "låg" säkerheten avseende alla Access-program som öppnas och inte enbart för nåt visst program.
Man får så lov att komma ihåg att så är fallet, annars skulle det ju kunna gå illa!
mvh HarrySv:Säkerhetsvarningarna!
/Johan