Tabellen består av flera olika fält varav ett är räknaren, och det är enbart posten med det största räknar-värdet som skall returneras. <code> I SQL-läge; <code> Verkar vara nåt fel i forumet... därav alla dubbelpostningar... Vet någon om detta är felanmält till Pelle, eller ska jag göra det? Det är felanmält av flera stycken. Det är felanmält av flera stycken. Det va just det, har inte skrivit koden utan det är en fråga i access som är genererad av frågeguiden. Joo, men jag menar en genererad fråga genom frågeverktyget i access. Alltså ingen kod skriven av mig. Ahaaaaa....(pling!). Ahaaaaa....(pling!). När guiden har skapat din fråga välj att öppna den i designläge. När guiden har skapat din fråga välj att öppna den i designläge. Hej Stefan.Returnera posten med största värdet
Om man vill ha det största värdet ( räknaren ) i en databastabell som villkor i en fråga, hur får jag detta att fungera? Tycker att jag försökt med allt men får det inte att fungera.
Jag envänder en genererad fråga i access (frågeguiden) för detta, alltså ingen kod.Sv: Returnera posten med största värdet
SELECT TOP 1 fält FROM tabell ORDER BY räknare DESC
</code>
...borde väl funka?Sv: Returnera posten med största värdet
<code>
SELECT TOP 1 fält FROM tabell ORDER BY räknare DESC
</code>
SELECT TOP 1 fält FROM tabell ORDER BY räknare DESC;
</code>
Sv:Returnera posten med största värdet
Sv: Returnera posten med största värdet
Har själv felanmält (testar att ändra inlägget).
/HåkanSv: Returnera posten med största värdet
Har själv felanmält (testar att ändra inlägget).
Oj oj det verkar fungera att ändra inlägget, utan "smäll" eller dubbelpost.
Way to go Pelle.
/HåkanSv: Returnera posten med största värdet
Sv: Returnera posten med största värdet
Sv:Returnera posten med största värdet
Har dessvärre inte Access på den här datorn.
Hoppas Stefan har, och vet vad som ska göras.
//HåkanSv:Returnera posten med största värdet
Har dessvärre inte Access på den här datorn.
Hoppas Stefan har, och vet vad som ska göras.
Testar att editera texten i inlägget.
//HåkanSv:Returnera posten med största värdet
Under View-menyn välj SQL View (har engelsk version av Access XP)
Ändra SQL-satsen så att den följer mitt exempel ovan (du måste förståss välja ditt tabellnamn och fältnamn)
Prova kör frågan och se vad som händer...
Om det funkar så spara frågan. Om inte så klistra in frågan här så kan vi kanske hjälpa dig bättre.Sv:Returnera posten med största värdet
Under View-menyn välj SQL View (har engelsk version av Access XP)
Ändra SQL-satsen så att den följer mitt exempel ovan (du måste förståss välja ditt tabellnamn och fältnamn)
Prova kör frågan och se vad som händer...
Om det funkar så spara frågan. Om inte så klistra in frågan här så kan vi kanske hjälpa dig bättre.
//Tillägg//
Även om du använder frågeguiden så skapas alltså en SQL-sats "i bakgrunden" och du kan alltid ändra i den om du går till SQL-läge... Frågeguiderna i Access är bra, men vill man skräddarsy en fråga så brukar det vara bättre(enklare) om man gör det i SQL-läget...Sv: Returnera posten med största värdet
Jo jag känner till allt det där med sql-editorn i frågeguiden men jag trodde man skulle kunna skriva in något villkor i själva design-läget.
Jag tycker det genereras så mycket skräpkod när man använder guiderna så brukar jag dra mig för att gå in i sql-satserna och titta. Gjorde det däremot nu och det löste sig ju ganska enkelt trots allt.:)
Nu fungerar allt som det ska, tack så mycket!