Står i startgroparna för att starta ett företag. Skall ordna en databas med kunder och vad de brukar beställa, så under varje kund vill jag i databasen kunna lägga till bilder och text. Skall eventuellt lite senare ha en hemsida där kunden kan logga in och göra beställningar med hjälp av text och bild på hur han vill att det skall se ut. Har "luskat" lite i access och undrar om det är en bra början? vad för andra databasprogram finns det? Jag håller med Jenny så länge du kör databasen för din egen skull eller så länge som det är små besökarvolymer till din hemsida. Access är perfekt för detta. Det är enkelt men ändå tillräckligt kraftfullt. Om du däremot vill kunna logga in mot samma databas från en hemsida senare kan det bli bökigt. Då behöver databasen ligga på webservern, men då kommer du inte åt den med din klientapplikation. Lösningen blir då att köra allt webbaserat, eller att bygga en webservice som sköter kommunikationen mellan servern och klientapplikationen. Jag tackar för råden...Då är det bara att sätta sig å plita ner vilka uppgifter som skall finnas med...kommer säkert (som tidigare i andra ärenden) att behöva hjälp och detta är ett mkt bra sätt att få hjälp och goda råd tacktack Hej, Hej <b>Men eftersom du frågar efter fler alternativ så finns det två grfatisvarianter som klarar större belastning och har fler funktioner, nämligen MSDE (Microsoft) och MySQL.</b>Vad skall jag välja?
Tacksam för svarSv:Vad skall jag välja?
Men eftersom du frågar efter fler alternativ så finns det två grfatisvarianter som klarar större belastning och har fler funktioner, nämligen MSDE (Microsoft) och MySQL. Dessa är dock betydligt jobbigare att installera samtidigt som de saknar det snygga gränssnitt som Access har.
Så för att summera: börja med Acess, det är enkelt att byta senare när (om) behov uppstår.
// JohanSv: Vad skall jag välja?
/JohanSv: Vad skall jag välja?
Sv:Vad skall jag välja?
Om du har fått tillräckligt svar på din fråga så glöm inte att stänga tråden.
// JohanSv:Vad skall jag välja?
Släng in ett par hundralappar till Pelle också, så blir du ju bonusmedlem och får tillgång till ännu mer.
:-)
/B#Sv: Vad skall jag välja?
Läs NOGA licensreglerna på MSDE innan du väljer den, den är inte alls gratis i alla fall...