Jag är nybörjare både på att programmera och använda databaser, det program jag använder för att programmera är VB 6.0. Hej David, du blandar ihop två saker nu. Dels databas men även textfiler.Databas problem med Access Nybörjare
Connect.ConnectionString = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= användare.mdb"
Connect.Open
RecSet = "SELECT * FROM Användare Where Användar-ID" = "strAnvändare"
Open RecSet For Random As New ADODB.Recordset
ÅL.Text = RecSet("År")
DL.Text = RecSet("Dag")
ML.Text = RecSet("Månad")
MNL.Text = RecSet("Mellannamn")
Image1.Image = RecSet("Bild")
NyImage.Image = RecSet("Bild")
Close RecSet
Close Connect
När jag skriver ner detta uppstår 2 problem för det första har jag anget RecSet As New ADODB.Recordset sedan tidigare så jag vet inte varför han vill ha det yttligare en gång, sedan godkänner han inte att jag bara skriver Open RecSet utan den vill att jag ska använda kodningen ovan vilket jag inte heller förstår som min lärare sa att koden ska funka utan det.
För det tredje så kommer detta felmeddelande upp ändå "Invalid use of property" och så pekar den på "RecSet = SELECT" delen. Sv: Databas problem med Access Nybörjare
En databas öppnas inte så. Du skall få exempel på vad som gäller här
För textfil:
Open "filnamn.txt" For Input As #1
För databas:
recset.open sqlsats, connection, 3,3
Det finns ganska många artiklar på pellesoft om hur man arbetar med anslutningar. Titta gärna igenom några grundläggande, se nybörjartips så har du någonstans att börja.
Fråga gärna om du fastnar.