Vet inte om det är problemet i sig eller om jag inte har uttryckt mig tillräckligt klart som svaren uteblivit på min förra fråga.…"formulärproblem" 050413 Klart det går att lösa! Jag skulle tro att du behöver en databas som ser ut ungefär så här: Okey...är lite ny på det här..jag har bara gjort EN tabell med ALLA uppgifter. Skall prova att "splitta" på tabellen! Tack för hjälpen! Återkommer säkert med nästa problem... Vad jag menade var bara att kontrollrapportnumret hör hemma i den tabellen ... Numret kan t.ex. sättas med hjälp av en räknare. Okey...Som sagt är jag nybörjare på detta.. Hur gör jag ett formulär med sökfunktion? Har sökt på den inbyggda hjälpen i access, men hittar inget bra....Problem
Problemlösarna kanske är på semester…:-)
Här kommer iaf ett förtydligande på problemet:
Vi håller på med taxametrar. Enligt svensk lag så måste alla taxametrar besiktas en gång om året. Man gör då en kontroll ”före” och en kontroll ”efter” besiktning. Detta skall föras in på en sk ”kontrollrapport”. Tidigare har vi gjort detta i word.
Man måste skriva in taxiägarens uppgifter både "före" och "efter" besiktning.
När en taxiägare kommer in och skall besikta vill jag kunna söka rätt på hans senaste besiktningsformulär (med hjälp av registreringsnummer eller abbonentnummer) och där ändra endast de uppgifter som har ändrats sen den senaste besiktningen. När jag ändrar dessa uppgifter måste en ny kontrollrapport skrivas ut med ett nytt kontrollrapportnummer.
Finns det någon som har några idéer om hur man löser detta? om det går att lösa över huvudtaget, jag kanske måste tänka om, eller ”gå runt” problemet på något vis?
Tacksam för svar.Sv: Problem
- En ägartabell som innehåller uppgifter om taxiägaren, adress och sådant. Abonentnummer kanske hör hemma i den tabellen om det inte sätts per bil.
- En fordonstabell som innehåller uppgifter om själva taxin, registreringsnummer t.ex.
- En kontrolltabell som innehåller uppgifter om ett speciellt kontrolltillfälle. Här anges om det är en "före-" eller "efter-"kontroll och resultat. Varje post har sitt eget kontrollrapportnummer.
Skapa sedan ett formulär där det går att söka på abbonentnummer eller registreringsnummer och få fram de uppgifter som finns sparade om ägaren och fordonet. I formuläret ska det gå att lägga till och ändra kontrolltillfällen som gäller aktuellt fordon.Sv:Problem
Sv: Problem
Sv:Problem