Hej, Det trodde jag först men efter att ha laddat ner dessa och fått till svar att nyare versioner redan finns installerat ger jag snart upp..... Om den försöker logga in som Admin har du nog något fel i din connectionstring, hur ser den ut? Har du lagt till den användare som används för ASP.NET (ASPNET eller Network user) så att den har rättighet att läsa filen? Jag kan ju alltså öppna databasen och editera den från Visual Studio .Net. Men när jag kör applikationen i debug-mode så får jag felmeddelandet att filen används av annan eller att jag saknar behörighet. Ifall du har databasen öppen i visual studio så kan du troligen inte öppna den i koden också. Testa astt stänga anslutningen till databasen när du ska köra koden.Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Jag har skapat ett webbprojekt och försöker enligt alla konstens regler att koplla en sida mot en databas. Jag har skapat Connection, Adapter och DataSet med oleDb. Vär jag kör denna sida får jag upp ett felmeddelande som säger följande i Stack Trace:
[OleDbException (0x80004005): Det går inte att öppna filen 'C:\databaser\texter.mdb'. Den är antingen låst av annan användare eller måste du ha behörighet att läsa den.]
System.Data.OleDb.OleDbConnection.ProcessResults(Int32 hr)
System.Data.OleDb.OleDbConnection.InitializeProvider()
System.Data.OleDb.OleDbConnection.Open()
System.Data.Common.DbDataAdapter.QuietOpen(IDbConnection connection, ConnectionState& originalState)
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(Object data, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet)
WebApplication1.WebForm1.Page_Load(Object sender, EventArgs e)
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e)
System.Web.UI.Control.LoadRecursive()
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()
Är det någon som har någon aning om vad som gör detta problem? Jag har inte lagt upp något lösenord i databasen och .net försöker automatiskt att logga in som Admin utan lösenord. Hjälp!Sv: Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Svara
Sv:Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Sv: Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Edit: Inser att detta inte stämmer när jag såg Görans inlägg, får skylla på hjärnsläpp eller liknande ;) Standardkontot i JET är givetvis Admin utan lösenord, så ignorera detta svaret.
/JohanSv: Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Har du filen öppen i Access?
> Jag har inte lagt upp något lösenord i databasen och .net försöker automatiskt att logga in som Admin utan lösenord.
Det är normalt. Ifall du inte anger användarnamn eller lösenord så ska den göra så.Sv:Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Hur lägger jag till den användare som används? Ursäkta dum fråga, men jag är novis på detta område....;-) Sv: Problem med .net C# och en Acessdatabas..
Här en artikel om hur man sätter skrivrättighet på en databasfil för ASP:
http://guffa.com.loopiadns.com/Programming_article.asp?id=11
För ASP.NET så heter kontot ASPNET (IIS 5) eller IIS_WPG (IIS 6).