2 st elementära frågor >Hur omvandlar jag ett ”String”-värde till ett numeriskt värde. Hej och tack för ditt svar. Nu är även följproblemet löst. Orsaken var helt enkelt diskrepans mellan namn på controller, fält iformuläret och databasen. Givetvis svårt för någon utomstående att komma på eftersom det ju helt enkelt kom att handla om felsökning.2st Elementära frågor Formatproblem och Datumproblem
Fråga 1.
Hur omvandlar jag ett ”String”-värde till ett numeriskt värde.
-Ex: ”50034” är innehållet i en cell som är deklarerad As String. (innehållet i en combobox).
Jag vill få över värdet 50034 i en cell deklarerad As Long.(För att använda som nyckelvärde i tabell)
Fråga 2.
Hur får jag månadens första dag till cell startdatum (As Date) och månadens sista dag till cell slutdatum (As DAte) när användaren väljer en dag via en DTPicker box.
Användar format för datum är dd.mm.yy .
helpDate = #1/1/2000# (Dim helpDate, tmpManad As Date)
tmpManad = DTPicker.Value
(Dim strtmpStartDatum As String)
Vid körning innehåller tmpManad=20.4.2005 10:04:29
strtmpStartDatum = Day(helpDate) & "." & Month(tmpManad) & "." & Year(tmpManad)
Vid körning får strtmpStartDatum värdet ”1.4.2005” (String-värde)
Det finns säkert bättre sätt att göra det på. Dessutom, hur får jag över detta ”String-värde till ett Date-värde.
För att ta fram månadens sista dag kan jag tänka mig t.ex att jag ökar månadsvärdet i strtmpStartDatum (1.4.2005) med en månad tmpStartDatum.AddMonths(1) och därefter subtrahera 1 dag tmpStartDatum.AddDays(-1).
AddMonths och AddDaysfunktionerna fungerar på celler deklarerade As Date, så här måste jag också först få över String-värdena till Date-värden.
Frågan kanske hör bättre hemma i VB forum, men jag jobbar just nu med VB-kod i en Access Db.
Vet inte om jag nu krånglat till det hela alldeles i onödan.
Tacksam för svar / HarrySv: 2st Elementära frågor Formatproblem och Datumproblem
CLng("50034")
>Hur får jag månadens första dag till cell startdatum (As Date) och månadens sista dag till cell slutdatum
startDatum = DateSerial(year(helpDate), month(helpDate), 1)
slutDatum = DateSerial(year(helpDate), month(helpDate)+1, 0)Sv:2st Elementära frågor Formatproblem och Datumproblem
Visste att det skulle finnas bra lösningar, men att det var så enkelt och snyggt var ändå lite överraskande.
Ramlade genast på nästa problem i sammanhanget.
När jag via programmet inför det värde som jag fått via CLng till en textbox i ett formulär så fastnar pogrammet med felmeddelandet: Körfel 424 "objekt krävs".
Textboxen har samma namn som ett fält i en av tre tabeller som är kopplad till formuläret. textboxens kontrollkälla är samma namn, som är nyckel i en av tabellerna.
Det underliga är att om jag skriver in samma nummer för hand i textboxen så fungerar alltsammans snyggt och prydligt och de övriga fält i formuläret som får sitt innehåll via posten som textboxens nyckel refererar till fylls i helt ok. Fyller jag däremot i samma nummer via programmet till textboxen, så hänger det sig alltså med felmeddelandet.
Är det möjligt att via min beskrivning hitta svar också på dethär följdproblemet.
Tack än en gång för ditt svar
mvh /HarrySv: 2st Elementära frågor Formatproblem och Datumproblem
Må så gott! /Harry