Hej Lägg till ett datum. På så sätt kan du välja perioder själv när du vill sammanställa statistik. Veckor, månader, halvår eller vad du vill. ><b>Lägg till ett datum. På så sätt kan du välja perioder själv när du vill sammanställa statistik.</b> jag lägger ner tanken på det här :-|datum/veckodatum på statistik
jag har en hemsida där jag skriver om historiska personer. Som jag har nu så kan jag se
vilka personer som är mest lästa. Skulle vara roligt att veta t.ex. vilka personer som var mest lästa igår
och t.ex. mest lästa förra veckan. Hur skall man göra detta.?
Nu har jag en access-databas med fälten:
* id
* fornman
* efternamn
* klick
skall jag lägga till:
* datum?
* veckonummer?
I min asp-fil har jag sedan följande som uppdaterar varje gång någon klickar på en person:
<code>
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("klick.mdb")
' Uppdaterar antalet klick
strSQL = "UPDATE saba SET klick = klick + 1 WHERE id = " & Request.Querystring("id")
Connect.Execute(strSQL)
</code>
Vad behövs läggas till där?
/NinaSv: datum/veckodatum på statistik
Lägg till fältet Klickdatum
Updatesatsen blir då: UPDATE saba SET klick = klick + 1, Klickdatum = Now() WHERE id = " & Request.Querystring("id")Sv:datum/veckodatum på statistik
><b>Veckor, månader, halvår eller vad du vill.</b>
Nja... problemet i detta fallet blir ju att endast det senaste datumet registreras med "klicket"... du får ju ingen historik.
Nina... om du vill ha en sådan funktion så måste du nog tänka om hela din lösning... t ex en loggtabell för klicken istället för bara en räknare... för varje klick måste ju få en datumstämpel... alternativt att antalet klick/dag lagras i en egen tabell.Sv: datum/veckodatum på statistik
trodde att det skulle vara enklare
/mvh Nina