Jag har gjort en mindre applikation i access med tillhörande databas, jag har varken tunga bilder eller stora mängder data. Trots detta har storleken på access-filen stigit till 94 MByte!! Hur kommer detta sig, går det att göra någonting åt det? Har testat att köra komprimering av databasen men detta hjälpte inte speciellt mycket. Hur mycket data har du i databasen? Har iof två stycken PM-fält i databasen men jag har testat att radera alla poster och det gör ingen skillnad alls. Komprimerar jag den därefter så sjunker storleken till ca 50 MByte, tycker det är mycket ändå. Låter väldigt stort ja... Har du formulär, rapporter och sådana saker i samma fil? Du har inte några stora bilder eller objekt där som tar plats? Ja formulär och rapporter ligger i samma projekt-fil, 3 formulär och 1 rapport. har 4 bilder som sammanlagt ligger på 500 kB i storlek. Har du testat att ta bort bilderna och sett om filen krymper (efter komprimering)? Du kan även testa att ta bort formulären och rapporten och se om det hjälper, du kan ju lista ut vilket objekt det är som orsakar storleken... Om det inte hjälper kan du testa att skapa en ny databas och kopiera in alla tabeller, formulär och rapporter osv (eller importera). Har nu provat att skapa en ny fil från grunden och importerat alla tabeller, formulär och sidor. Testade att högerklicka på projektfilen, 'egenskaper' och 'avancerat'. Där valde jag att komprimera innehållet för att spara utrymme. Det måste vara något i någon rapport eller formulär då. Testa att ta bort formulären och rapporterna en och en, komprimera efteråt och se när databasen minskar i storlek. Eftersom du har importerat till en ny databas är min gissning att det inte är något som är fel utan att det faktiskt är något som tar så stor plats. Det är någonting som är ordentligt fel här alltså. Har du komprimerat filen efter du tog bort allt? I sådana fall måste det ju ligga något dolt i filen som kom med när du importerade alla objekt... Får nog ge upp och acceptera läget snart. Har kopierat in det jag behöver mellan de olika filerna och den blir upp mot 80-90 MB. Bilder som lagras i databasen tar nog upp rätt mycket mer utrymme än de gör på disk. Ett worddok som innehåller några bilder springer ju lätt iväg i storlek, även om bilderna är små. Någonting liknande kanske sker här. Jo men då det inte finns någon data att tala om i databasen så är det rätt stor skillnad från 0.5 till 90 MBStorlek på access-fil
Sv: Storlek på access-fil
Vilka datatyper använder du dej av?
Har du testat att radera alla data i tabellerna, komprimera datasen och se hur stor den blir då?
/JohanSv:Storlek på access-fil
Det hjälpte inte speciellt mycket, ligger fortfarande på upp mot 90 MByte.
Förstår inte varför!?Sv: Storlek på access-fil
Då blev 'storleken' 94 MByte och 'storlek på disk' 24 MByte.
Både projektet och själva applikationen är grymt mycket snabbare nu men ska man verkligen behöva göra så här? Detta är ju en påverkan externt från access!?Sv:Storlek på access-fil
/JohanSv: Storlek på access-fil
Jag har nu tagit bort alla frågor, formulär, macron, tabeller och rapporter i projektet så det är helt tomt.
Storleken ligger fortfarande på 83.8 MByte!!!
Testade att kopiera filen efter detta och det är verkligen 83.8 MByte också, annars tänkte jag att XP kanske ljuger för mig om storleken men så är det alltså inte.Sv:Storlek på access-fil
Testa att skapa en ny databas, öppna 2 Access där du har den nya filen öppen i den ena instansen och orginalfilen i den andra. Kopiera sedan objekt för objekt (Ctrl+C, Ctrl+V) från orginal-databas till den nya. Då kan ju knappast något annat komma med.
/JohanSv: Storlek på access-fil
Jag har ju bara bilder som sammanlagt ligger på 0.5 MB och väldigt lite data i tabellerna. Har inte använt några speciella COM-komponenter eller annat utöver det vanliga i access.
Filerna blir kanske så här stora i Access 2003.
Du ska ha all tack för hjälpen Johan, skulle du snubbla på någon lösning så får du hemskt gärna höra av dig. :)Sv:Storlek på access-fil