kör följande kod för att få ut Användarnamnet + information om en artikel. UserAcounts Inner Join Artikel On UserAcounts.id = Artikel.Id Artiikel.id = (Räknare) Du har inte förklarat vad det är för fält du har i databasen och vad det är du vill åstadkomma. Men vad jag ser på koden verkar det som att du bara vill visa skribentens namn från användartabellen? Huvudproblemet ligger i att du joinar ihop tabellerna med Id-kolumnerna i båda tabellerna, därför fungerar det bara när användaren och artikeln har samma värde i Id-kolumnen. Det du säger stämmer men problemet är att jag har u den 2:a tabellen information om användaren där ingår även användarnamnet. Det ser ut att fungera ska teswta att sätta 2 olika oberände användare som skrivit den och ser om det kommer deras användarnamn. Tackar det fungera exakt som jag vill, vet inte hur du fick det att fungera också vidare.sql med vílkor som ej vill stämma.
<ocde>
set rst = con.execute("select * from UserAcounts Inner Join Artikel On UserAcounts.id = Artikel.Id where UserAcounts.Id=" & cLng(request.querystring("AnvId")) & "and Artikel.id=" & cLng(request.querystring("Artic")))
if not rst.eof then
response.write "<td width=""450"">Skrivbent är: " & rst("Anv") & "</td>"
response.write "</tr><tr>"
response.write "<td>" & rst("info") & "</td>"
' if not Session("AnvId") = Rst("Skrivbent") then
'response.write "Du kan betygsätta den"
'else
'response.write "Du kan uppdatera eller ändra din artikel här!"
'end if
else
response.write "Något blev fel!"
end i
</code>
Klickar man på första artiklen fungerar allt perfekt.
Klickar du på en annan arikel så fungerar det inte hur jag än gör.
Men doc alltid första artiklen.
Någon som har lösningen på varför den inte vill få fram rätt artikel m.m blir snart grå hårig.Sv: sql med vílkor som ej vill stämma.
Känns lite fel, troligtvis vill du ha Artikel.UserId eller något liknande istället för Artikel.Id.
/JohanSv:sql med vílkor som ej vill stämma.
ArtUser = (Användarens id ej unikt)
Anvid = Användarens id nummer unikt)
I sidan före får jag ut Användarens id (ArtUser)
Som säger vem som har skrivit den.
Artikel.id = Id för just den artiklen som användaren vill läsa.
AnvId används för kontrollera användaren.
För att få artikel 2.
Så måste den ju ha
Id så den vet vilken artikel använaren har valt och det är där problemet uppstår.Sv: sql med vílkor som ej vill stämma.
Om jag har fattat det rätt borde det vara såhär du vill göra, ersätt med rätt fältnamn på författarens identitet i SQL-frågan:
<code>
set rst = con.execute("select * from UserAcounts Inner Join Artikel On UserAcounts.id = Artikel.ArtUser where Artikel.id=" & cLng(request.querystring("Artic")))
if not rst.eof then
response.write "<td width=""450"">Skrivbent är: " & rst("Anv") & "</td>"
response.write "</tr><tr>"
response.write "<td>" & rst("info") & "</td>"
' if not Session("AnvId") = Rst("Skrivbent") then
'response.write "Du kan betygsätta den"
'else
'response.write "Du kan uppdatera eller ändra din artikel här!"
'end if
else
response.write "Något blev fel!"
end if
</code>
/JohanSv:sql med vílkor som ej vill stämma.
Om användaren har id t.ex 3 och artiklen har 3 eller 10 t.ex så ska ändå användarens namn komm fram via Tabell 1. och i Tabell2. Ska artiklen skrivas ut med användaren osv.Sv:sql med vílkor som ej vill stämma.
Om det funkar så är det rätt ;) Annars får jag jobba vidare på det.Sv: sql med vílkor som ej vill stämma.
;.)