Jag har en tabell med tre fält: ID, HänvisningFrån & HänvisningTill. Hur sker redigeringen? Är det ett AccessFormulär? Visas formuläret som "tabell" i sådana fall? Redigeringen är i ett Accessformulär och jag visar bara den posten som jag håller på att jobba med. Formuläret visas som ett formulär, ingen tabell. En lösning som fungerar är ju att köra en uppdateringsfråga som letar efter posten med ID=det man matar in (dvs 1 i ditt exempel) och där lägger in värdet på ID (=2) från den posten man befinner sig på. Jag hade faktiskt tänkt att det borde funka med en uppdateringsfråga. Men när jag började fundera hur den skulle skrivas insåg jag rätt snart att hjärncellerna trasslade ihop sig. Det svåra är att få ihop en fråga. Använd VBA istället, enklare... Varför lagra redundant information? Vad händer om två poster relaterar till samma?Klurigt?
Ex: Om man på posten med ID=2 skriver in "1" i HänvisningFrån ska det automatiskt dyka upp "2" i Hänvisning till på posten ID=1. osv...
Helst vill jag att detta ska kunna ske i samma knapptryckning som jag lägger till HänvisningFrån med.
Någon som har en idé om hur detta kan lösas?
JessicaSv: Klurigt?
/JohanSv:Klurigt?
Sv: Klurigt?
Frågan kan man köra från ett makro som körs när värdet i HänvisningFrån uppdateras.
/ PerSv:Klurigt?
Sv: Klurigt?
DoCmd.RunSQL "UPDATE tabell SET HänvisningTill = " & ID & " WHERE ID = " & HänvisningFrån
/JohanSv: Klurigt?
Du borde kunna använda en fråga/funktion för att slå upp vilken som refererar till din rad.