Hejsan Om det är du som låser filen...är inte låset borta om du stänger ner utvecklingsmiljön? eller till och med startar om din dator om den på något vis håller kvar resurser. Hej Jenny Du borde kolla igenom din programkod för när ett program stängs så ska låset försvinna automatiskt. Jag har precis börjat med asp.net och jag gör inte en en <code>Set AdoCon = Nothing</code> i min c# kod. När jag programmerade vanligt asp gjorde jag så. Kan det vara det att man också i asp.net måste använda sig av samma? Jag sätter bara <code>AdoCon.Close</code>.. Nej Nothing behövs inte i .NET eftersom garbage collection tar hand om upprensningen. Är du säker på att en close alltid sker när du är klar med objectet? Och hur löste du det?...Kan vara bra att berätta om fler råkar ut för liknande problem.Lås på access, ldb
Har suttit här ett tag nu och vet vad felet är men inte hur man gör för att rätta till det. Jag använder mig av access som databas och imellanåt när jag programmerar i asp.net så lägger filen ett lås (ldb) på sig själv, ok och där har jag ett programfel. Jag rättar till koden och ska testköra, men eftersom låset fortfarande ligger kvar så kan jag inte läsa från databasen. Någon som vet ett tips hur man kan få bort detta? Jag utvecklar här hemma och testkör på skolans server, där är problemet...
MVH
MichaelSv: Lås på access, ldb
I övrigt känner jag bara till att man måste radera ldb filen rakt av.Sv:Lås på access, ldb
Låset tenderar till att försvinna efter en tid, eller tom. som du säger startar om datorn eller stänger ned alla program som använder sig av filen. Ldb filen som skapas kan inte raderas utan endast den som öppnat den kan stänga den. Jag läste för ett tag sedan på en sida att man kan provocera fram så att låset släpper (kommer bara inte i håg sidan). Det är rätt irriterande när man sitter och jobbar och testar, rätt som det är så är låset där och man kan inte gå vidare...
Min problematik är lite den att jag använder mig av skolans server som testserver och när väl låset är där så kan jag inte påverka det varken här eller där. Kanske om man hade ett makro eller något som kunde provocera fram en stängning?
MVH
MichaelSv: Lås på access, ldb
Hur hanterar du ditt connection object i din programkod? Gör du Open en enda gång eller flera gånger?
Innan du stänger programmet: Görs det då alltid en (med vb6, det finns kanske något mostsvarande om du jobbar med annat programmeringsspråk)
<code>AdoCon.Close och en Set AdoCon = Nothing</code>
Stänger du alla eventuella recordset
<code> rs.Close och Set rs = nothing</code>Sv:Lås på access, ldb
/MickeSv: Lås på access, ldb
Kan det vara så att du gör transactions som inte commitas? Eller att det blir riktiga LOCKS i databasen.Sv: Lås på access, ldb