Hej! En vild gissning, det kan inte vara så att databasen inte har hunnit uppdatera sig helt när du kör requery? Testa att köra requery från en separat knapp eller liknande och se om det uppdaterar sig då. Hej! Hej igen!Bara en av posterna uppdateras...?
Jag har en applikation där man på en inlagd order kan välja att byta ut en komponent på ordern mot en annan komponent.
Då ska den nya komponenten få av användaren angivet antal medans den före detta komponenten ska få "0" i sitt antal-fält.
Jag uppdaterar dessa poster på precis samma sätt men bara den första, den som är "nyvald" blir uppdaterad i formuläret (båda posterna finns alltså i samma formulär)?
Så här ser det ut:
'Sätter antal på den nyvalda komponenten
strsql = "UPDATE tmpComponent SET tmpComponent.Quantity = " + CStr(quantity) + " WHERE tmpComponent.ComponentId = '" + CStr(NewComponentID) + "';"
DoCmd.RunSQL strsql
'Sätter antal på den utbytta komponenten till 0
strsql = "UPDATE tmpComponent SET tmpComponent.Quantity = 0 WHERE tmpComponent.ComponentId = '" + CStr(EquivalentComponentID) + "';"
DoCmd.RunSQL strsql
Jag uppdaterar sedan formuläret med syntaxen
Form_OrderComponent.Requery
Den första ändringen syns alltså på formuläret men inte den andra? Båda ändringar genomförs dock i tabellen tmpComponent som formuläret OrderComponent baseras på.
Egentligen kan man säga att alla ändringar genomförs på formuläret utom just värdet för det tidigare antalet. Vet inte om det har med saken att göra men kan också säga att antal-fälten är de enda fälten på formuläret som är editerbara.
Jag har också dubbelkollat så att alla värden i variablerna i sql-satsen är korrekta vilket de är.
Någon som har någon idé vad som går fel?
Mvh,
SofiaSv: Bara en av posterna uppdateras...?
/JohanSv:Bara en av posterna uppdateras...?
Jag provade att lägga requeryanropet från en knapp på formuläret men det blir precis samma resultat i alla fall.
Tyvärr.
Mvh, SofiaNågot är mycket skumt
Jag upptäcker just att värden jag precis skrivit in i formuläret inte syns i tabellen (förrän jag stänger formuläret). Jag vill ju att värden jag skriver in ska gå direkt in i tabellen som formuläret baseras på.
Är det någon inställning som är fel tro?
Dessa fel kan säkert ha med varandra att göra.
Mvh, Sofia