Jag vill byta namn på en kolumn i en accessdatabas med en SQL-fråga - jag hittar inte hur Nej, det verkar inte gå. Man kan bara ändra datatyp (samt storlek på datatyp) med ALTER TABLE ALTER COLUMN. det är en webshopslösning - man kan tänka sig att någon vill ändra färgnamnet MÖRKBLÅ - till MARINBLÅ exempelvis - UTAN att förlora alla data... - men det lär väl gå att leva utan - om man måste - för det är en jobbig omväg att kopiera fram och tillbaka Behöver du byta namn på fältet för det? I så fall tyder det på brister i databodellen... i så fall torde väl? din kolumn inte heta mörkblå, utan färg (eller nåt dylikt?) Jag behöver kunna byta namn på KOLUMNEN (vilket man givetvis kan göra direkt i databasen också - men jag hade tänkt göra en möjlighet för det via interface oxå Jag skulle nog ha byggt upp det med 2 tabellerSyntax för att byta kolumn namn?
Det här ser väl bra ut - men det -är ju på fel språk...
SQL = "ALTER TABLE " & tablename & " RENAME COLUMN " & Kolumn & " to " & NykolumnSv: Syntax för att byta kolumn namn?
Enda sättet är nog att droppa den och sedan lägga till den, men då förlorar du ju all data, så då måste man nog först kopiera över all data till en ny tabell och sedam kopiera tillbaka den.
Vågar man av ren nyfikenhet fråga varför du försöker göra detta? Vad vill du göra?
/AndreasSv:Syntax för att byta kolumn namn?
Sv: Syntax för att byta kolumn namn?
Sv: Syntax för att byta kolumn namn?
Sv:Syntax för att byta kolumn namn?
Tabellen har en kolumn för vardera färgalternativet, en ID kolumn och en produktIDkolumn
Varje post kan ha värdet sant eller falskt om produkten förekommer i färgenSv: Syntax för att byta kolumn namn?
Färger
<code>
id color_name
----------------------------
1 Mörkblå
2 Grön
</code>
Färger/Produkt
<code>
product_id color
10001 1
10001 2
10002 2
</code>
Möjligtvis att man skulle kunna ha en tabell genom att fuska lite
Färger/Produkt
<code>
product_id color
10001 Mörkblå
10001 Grön
10002 Grön
</code>
Att bygga upp det med en kopplingstabell istället kräver möjligtvis lite mer programmerings-arbete, men är mycket mer relationsorienterat.
// MvH Björne