Har ett par databaser med sk odce koppling till min hemsida. Du behöver inte lägga upp ODBC kopplingar på webbservern, du kan nå den i alla fall utan det. Ange bara databasens namn. Tack för tipset! 1. Ja, du får ut hela söksträngen när du kör server.mappath("finn_filen") Jag får tacka så mycket för dina svar. Jag skall börja att testa och se vad jag hamnar. Flera databaser i en databas...........
Varje koppling kostar att öppna på webbhotellet.
Kan jag göra så att jag har en databas, med ett antal olika tabeller i sig. Jag skulle vilja ha ett antal till men det blir så stor kostnad för kopplingen.
T. ex. DATABASEN/BAS1/BAS2/BAS3 osv. Precis som roten i windows.
Eller kan jag lägga allt i en jättestor databas med olika fältnamn, och hur många kan man ha? Låter lite krångligt, hur som helst tacksam för lite tips.
Sv: Flera databaser i en databas.
Exempel:
<code>
<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conStr = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("sample.mdb")
con.Open conStr
%>
</code>
/PelleSv: Flera databaser i en databas.
Om jag förstår dig rätt så kan jag lägga upp ett antal databaser på webbservern där jag har minhemsida. Koden gör så att databaserna hittas. Är det oavsätt var dom ligger (i egna bibliotek)?
Om det funkar så här, varför behöver man då skaffa sk ODBC kopplingar som kostar en massa pengar?
En sista fråga, där det står "sample.mbd" skall jag väl byta mot mitt egen databasnamn?
<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conStr = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("sample.mdb")
con.Open conStr
%>
Tacksam för svar.
Mvh KennethSv: Flera databaser i en databas.
2. Därför dom skall kunna tjäna pengar och att det tar 2 minuter att lägga upp varje på servern. Det kan dock vara bra att veta att det finns en annan variant också och det är att skapa connectionsträngarna i global.asa vilket gör att man behöver bara köra rutinen en gång per omstart av servern.
2b. Så här kan det se ut i global.asa
<code>
Sub application_onstart()
application.lock
application("connectionsträng1") = "provider ... " & server.mappath("databas1.mdb")
application("connectionsträng2") = & server.mappath("databas2.mdb")
application.unlock
End Sub
</code>
Sen i dina program använder du exempelvis:
con.open Application("connectionsträng1")
3. Ja, du skall skriva ditt egna databasnamn där. Tänk på att funktionen är som filefind, finns samma databasnamn flera gånger på servern så tar den den första. Därför kan det vara bra att skriva:
<code>
<%
Response.Write Server.Mappath("databas1.mdb")
Response.End
%>
</code>
Så ser du vilken sökväg du kommer få
/PelleSv: Flera databaser i en databas.
Hoppas att jag får återkomma med mera "dumma frågor", har fått mycker snäva svar och kommentarer då jag frågat på andra ställen om dessa saker.
Tack för snabba och lärorika svar!
Mvh Kenneth