Hej! Du kan lösa det med en parameterfråga i din andra combobol. Där parametern har samma namn som din första combobox. Hej Andreas! Vet inte vad det är för utvecklingsmiljö du använder, men du kan använda dig av selectedIndexChanged-event. Fungerar ungefär som: Om man ändrar i Kontinent-comboBoxen så triggas eventet selectedIndexChanged för den. Då kan du använda dig av det som precis valts där för att fylla Hub-comboBoxen med information. På den lyssnar du i sin tur på ändringar som gör att du ändrar i Land-comboBoxen. I .NET är detta otroligt enkelt att göra. Skapa en fråga(query) för produktgrupper. Jag föreslår att du döper den till qryComboProductGroups eller något liknande. Combobox beroende av annan combobox
Jag sitter med problemet att "länka" ihop comboboxar i ett formulär. Vad jag vill är att i första boxen göra ett val som leder till att nästa box "filtreras". För att vara mer exakt så vill jag först välja "produktgrupp" i min första box. I den andra boxen vill jag då att endast de modeller som hör till den gruppen ska listas.
På samma sätt, fast ett steg till, vill jag göra valen Kontinent--> Hub--> Land(dessa har alltså inget med produktgrupp eller modell att göra.. men jag vill göra samma sak fast det blir ett steg till så att säga.. om det nu går)
Vore grymt tacksam om nån visste hur man löste detta(säkert för andra mkt lätta) problem
JakobSv: Combobox beroende av annan combobox
Gör sedan en requery på din andra kombobox när du gör ett val i den första.Sv:Combobox beroende av annan combobox
Jag har precis börjat med access... förstår inte riktigt hur du menar att man ska göra?Sv: Combobox beroende av annan combobox
Hoppas det hjälper något iaf. Är egentligen ingen fråga som är relaterad till Access. Detta löser du på samma sätt oavsett vilken data-källa du har.Sv: Combobox beroende av annan combobox
Denna fråga kan se ut något sånt här:
<code>
SELECT ProductGroups.ProductGroupId, ProductGroups.ProductGroupName
FROM ProductGroups
ORDER BY ProductGroups.ProductGroupName;
</code>
Skapa sedan en fråga för dina modeller. Jag skulle kalla den något i stil med qryComboProductsByGroup:
<code>
PARAMETERS ProductGroup Long;
SELECT Products.PoductId, Products.PoductName
FROM Products
WHERE (((Products.PoductGroup)=[ProductGroup]))
ORDER BY Products.PoductName;
</code>
Dessa frågor är radkällor för dina kombinationsrutor. Nästa steg är att länka samman dem:
1. Skapa en combobox för produktgrupp
2. Ange dess egenskaper
Name = ProductGroup Viktigt!
RowSource = qryComboProductGroups
ColumnCount = 2
ColumnWidths = 0
3. Skapa en combobox för modeller
4. Ange dess egenskaper
Name = Product Viktigt!
RowSource = qryComboProductsByGroup
ColumnCount = 2
ColumnWidths = 0
5. Gå till händelsen "Efter uppdatering"("After Update") För produktgruppen och nage händelseprocedur.
6. Klicka på knapen med de tre punkterna till höger.
7. Skriv följande kod:
Private Sub ProductGroup_AfterUpdate()
Product.Requery
End Sub
Pether Wiklander, man kan utveckla applikationer i Access. Det är inte bara en databas.