Hej Du får köra en requery på listrutan så uppdateras den. Vet inte riktigt vilken händelse som är mest lämpad för att göra detta. Det finns en "vid ej i lista", men det nya värdet kanske inte har hunnit sparas då... Det har jag provat. Om jag väljer (manuellt) Poster och sen Uppdatera från menyraden i Access får jag önskad effekt, men nu hittar jag ingen väg att göra just det via ett makro. Vad har du för datakälla? Tabell eller fråga? Exakt hur kör jag om frågan som är underlag till listrutan? Om jag lägger in ett makro med "körkommando->uppdatera" i händelsen efter uppdatering så funkar det, beror ju om det är där du vill ha makrot? Jo tack, det är precis där jag vill ha det. Och det fungerar nu!Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Jag har ett problem med en Access-bas.
I ett underformulär vill jag tillåta att man skriver in ett värde i en listruta men när man skrivit in värdet skall det dyka upp som ett alternativ när man matar in nästa post. Hur får man till det?
Kombinationsrutan har alltså inställningen "Endast från lista" = Nej och det som väljs sparas i klartext i fältet.
Underlaget för rutan är en fråga som tar fram de unika förekomster som man tidigare matat in.
Mvh
/ PerSv: Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
/JohanSv:Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Både att köra en Requery direkt vid ändring och en "vid ej i lista", men båda utan resultat.
Sen provade jag likadant men sparade posten innan men det blev inte bättre.
Dessutom har jag provat att uppdatera hela formuläret men inte heller det hjälper.
Något annat förslag?
/ PerSv: Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Någon som vet hur man Kör Poster, Uppdatera i ett makro?
/ PerSv:Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Om Tabell: Tippar lite ringrostigt på uppdatera kontroll.
Om Fråga: Kör om frågan (men du måste nog också uppdatera kontrollen)
Edit: Läste slarvigt, du har en fråga som underlag, då måste du köra den. Vid ny post.
/AnnSv: Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Och vid ny post fungerar i så fall bara halvbra eftersom man ibland bara vill ändra redan befintligt värde.
Du vet inte hur man kör Poster, Uppdatera i ett makro?
/ PerSv:Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
/AnnSv: Hur uppdatera en listruta med nya värdet?
Konstigt att jag inte såg alternativet KörKommando, Uppdatera, när jag har letat.
Jag antar att man blir lite blind när man låser sig på ett problem...
/ Per