Har en post löpnummer som är datatyp räknare som är primärnyckel. Har nu testat min databas lite och därefter raderat alla posterna. Hur gör jag för att nollställa räknaren så att första posten får löpnummer 1 igen? Använder mig av Microsoft Access 2000. du får skapa en ny databas och inpurtera tabellerna fpn den gamla databasen.Men du vill inte ha med datan. Detta ger en tom kopia av din data bas. Ta bort alla rader i tabellen, kör sedan reparera/komprimera på databasen. Kan tilläggas att detta fungerar bara på nyare versioner av Access. Kommer inte ihåg vilken version som introducerade detta lätta sätt att helt enkelt bara radera alla poster och sedan komprimera för att nollställa. I tidigare versioner (Typ Access 97) så fick man : Jag hade raderat räknare-kolumnen och sedan skapat en ny igen med samma namn och sätta typen till räknare. Då börjar den nya på 1. Jo, det kan behövas. Du kanske håller på och skapar ett medlemsregister. Där du vill att räknaren skall vara medlemsnumret. När du testat klart databasen så vill man ju självklart att när den är i skarp drift så för medlem 1 löpnummer 1 av räknaren och inte löpnummer 419. Jag har själv haft detta problem och min lösning på det har varit att skapa en enkel VBA-sub med följande kod:Nollställ räknaren.
Sv: Nollställ räknaren.
(acces 2203)
1. "Skapa ny fil.... "
2. "Tom Databas"
3. Döp databasen till vad du vill
4. Arkiv->Hämta extern Data->importera
5. Väl den filen med tabeller i
6. Tyckt på avancerat
7. välj "Endast defunition"
8. Impora "Som Tebell"
9. Välj vilka tebbeler du vill ha med
10. OK
Sen skall du ha dina tabeller tom i en ny fil.
Hoppas dett hjälpte som gör jag i alla fall när jag har testat och vill köra skarpt senSv: Nollställ räknaren.
Sv:Nollställ räknaren.
1. Ta bort alla rader
2. Skapa (och kör) en tilläggsfråga som sätter räknar-fältet till '0' (noll).
3. Komprimera databasen
4. Ta bort nollposten.
Aningens komplicerat, så det är tur att man förbättrat hanteringen!Sv: Nollställ räknaren.
Sv:Nollställ räknaren.
Jag bygger just nu en app i C#, och fick en jättebugg, uppdatering fungerade inte. Jag lusläste varje rad
i den över 1000 rader långa koden.
Till slut så tog jag en chanse, gick in i databasen via Access-interfacet, nollstälde räknaren (gjorde en ny id, tog bort den gammla), och buggen var borta.
Någonstans på vägen, så kunde inte mitt script uppdatera, utan att räknaren var nollställd.Sv:Nollställ räknaren.
Sv: Nollställ räknaren.
DoCmd.RunSQL "ALTER TABLE t ALTER COLUMN ID COUNTER(1,1)"
där lilla t är tabellnamnet och ID är fältnamnet för räknarefältet.
Jag har kört det i Access 2003 men det kanske också fungerar i Access 2000.
/Mats