Hej! Vad är Hjälp för objekt? Jag gissar på att programmet inte kan skapa det objektet och det skulle kunna bero på att det är någon komponent som saknas i datorn. Är P:\PRODTEST2\prodstat.mdb databasen du är i eller någon annan? Hej!Köra Access-program från annan dator
En utomståend konsult har utvecklat ett produktionsrapporteringsprogram i Access som varken jag eller någon av mina kollegor kan något om, vi är dessutom ganska nollställda vad gäller Access så jag hoppas någon kan hjälpa oss med detta!
Programmet har tidigare använts vid två datorer som varit sammankopplade i ett nätverk. Nu har en av datorerna kraschat och vi måste köra programmet från en separat dator utanför nätverket.
Trodde först att det skulle fungera bara genom att kopiera hela katalogen där programmet ligger till den andra datorn men får det inte att fungera. Katalogen består av två .mdb filer samt ett antal (14) .rtf-filer. Har länkat om tabellerna i en av mdb-filerna till mdb-filen där programmet körs.
Problemet verkar bero på att formulären inte fungerar som de ska. Då jag går in specifikt i formulären uppstår för 3 av de fem formulären runtime error '438' (Object does not support this property or method). Vi felsökning är följande rader markerade:
För formulär "Byt lösenord":
Hjälp.FileName="hlpAnstnr.rtf"
För formulär "Inmatning produktion" samt "Logga in":
Hjälp.FileName= Application.CurrentProject.Path & "\hlpDatum.rtf"
Kan felet bero på att .rtf-filerna (hlpAnstnr.rtf etc.) också måste länkas om på något sätt eller måste jag helt enkelt installera något program eller någon komponent för att kunna köra programmet från annan dator? Eller kan det bero på felaktiga referenser? Andra möjliga felkällor?
Då jag går på semester på fredag och programmet helst bör fungera då ser jag tacksamt fram emot alla lösningsförslag!
//JohannaSv: Köra Access-program från annan dator
/JohanSv:Köra Access-program från annan dator
När jag försöker se definitionen på "Hjälp" får jag felmeddelandet: "Det går inte att hoppa till 'Hjälp' eftersom det finns i biblioteket 'P:\PRODTEST2\prodstat.mdb', som saknar referens. Vid hjälp står sedan:
"This error has the following causes and solution: Your tried to specify a type in a library that isn't reference within the project. Set a reference to the type library through the References dialog."
Hur gör jag detta?
MVH
JohannaSv: Köra Access-program från annan dator
/JohanSv: Köra Access-program från annan dator
En möjlighet är att det är något som måste läggas till referenser som du hittar i verktygmenyn när du har ett modulfönster öppet.
/AnnSv:Köra Access-program från annan dator
Ja, P:\PRODTEST2\prodstat.mdb är databasen jag befinner mig i.
//Johanna