Jag har behov av att kunna exportera mina formulär (ögonblicksbilder) till andra program, tex word eller powerpoint. Vet någon hur jag på ett enkelt sätt kan åstadkomma det? Jag har provat med att spara i "snap-shot-format" men lyckas inte exportera det. När jag provar med kommandot "alt-print screen" så får jag ju med "allt" eftersom själva access-fönstret jämt ligger som aktivt. /Anna Ska det göras för hand kan du ju alltid printa formuläret till Microsoft Office Document Image Writer eller en pdfwriter. Jag antar att du gör en manual? En ful-lösning är att göra formuläret "Pop Up"(Engelsk access). Då liger inte formuläret i access. Utan är ett eget fönster. En annan hyfsat enkel variant är ju att ta en print screen och sen klippa ut rätt del i t.ex. paint. Var hittar jag eller sätter jag egenskapen Popup? Jag hittar den inte i egenskapsrutan. Har du något tips om jag vill göra det via ett makro? /Anna Har gjort ett VB funktion (macro) som visar formulären ett efter ett i dialog läge.JAg tror det kan hjälpa dig underlätta för dig att skapa bilder. Tack för bra tips! Jag provar mig fortfarande fram och tror att lösningen att använda popUp kommer att passa bäst i mitt fall. Nu undrar jag om jag när jag har ett formulär öppet, via ett kommando, kan ändra så att formuläret blir ett popup-fönster, eller dialog, eller menyformulär (fortfarande lite osäker på vad som är vad) Kanhända att Andreas redan gett mig svaret, men jag är lite för oerfaren när det gäller VB-kod för att se det.../Anna Om egenskap Menyformulär (PopUp) har angetts till Ja för ett formulär, kommer formuläret att "flyta" ovanför Access. Jag vill ändra egenskapen tillfälligt, och det gäller för ett specifikt formulär, eller helst det formulär som just för tillfället ligger öppet i ett specifikt underformulär. Vad vill du ha ut ur systemet Jag försöker mig på ett förtydligande... Hur många olika formulär vissas i B? Har skall varje formulär exporteras? Hur mycket VB programmering kan du? Jag har väl en 8 formulär som visas i B men kommer att bygga ut med fler. Hur de ska exporteras, skärmdump kanske... Jag är öppen för alla förslag, eftersom jag inte själv har lyckats på nåt sätt. Tilläggas ska väl också att formulären i B också i sin tur KAN innehålla underformulär. Formulär exponerar en Hwnd(Handel to WiNDow) egenskap. Genom att skicka detta handtag till windows API(Aplication Program Interface) funktioner. Skulle det var möjligt att ta en skärmdump av underformuläret. Andreas, ditt sista inlägg är dessvärre över min nivå. Tyder jag dig rätt om du tycker att den bästa lösningen går att hitta i VBA... Eller tror du att jag måste backa, och bygga på ett annat sätt? Jag ifrågasätter din enfönsterlösning. Att hitta en generell "exportera datafunktion till annat program oavset om det är diagra, datasheet, osv" lösning tror jag inte finns. Gillar inte ideen att skapa en bild av formuläret. Den går inte att scala om vid utskrifter. Man får med sig bakgrund och kontroller, osv. Jag får tacka för hjälpen så här långt. Jag har fått en del hjälp på traven.presentera information från Access i andra program
Sv: presentera information från Access i andra program
Det finns annars bra verktyg på webben som låter dig fånga skärmbilder.
Om du vill publicera informationen löpande rekomenderar jag dig istället till att skapa en rapport. En rapport kan du omvandla till ett worddokument. Sv: presentera information från Access i andra program
Sv:presentera information från Access i andra program
<code vb>
' * Öppna Visual Basic editorn ([Alt]+[F11])
' * Skapa en modul
' * Klistra in följande kod:
Option Compare Database
Option Explicit
Public Sub ShowFormsAsDialog()
Dim db As DAO.Database
Dim co As DAO.container
Dim doc As DAO.Document
Dim frmForm As Form
On Error GoTo SetPopup_Err
Set db = CurrentDb
Set co = db.Containers("FORMS")
For Each doc In co.Documents
DoCmd.OpenForm doc.Name, acNormal, , , acFormEdit, acDialog
Next
SetPopup_Exit:
Exit Sub
SetPopup_Err:
Select Case Err.Number
Case Else
Select Case MsgBox(Err.Description, vbCritical Or vbAbortRetryIgnore, Err.Source)
Case vbAbort
Resume SetPopup_Exit
Case vbIgnore
Resume Next
Case vbRetry
Resume
Case Else
Stop 'Unsuported answer
End Select
End Select
End Sub
<code>Sv:presentera information från Access i andra program
Skall du ändra egenskapen tillfälligt eller permanent? Gäller det för några eller alla formulär?Sv:presentera information från Access i andra program
Är det en skärmbild du är ute efter eller skall du använda uppgifterna i underformuläret?
Hur ser systemet ut
Visas underformuläret som: formulär(en post), formulär(flera post) eller datablad?
Om du vill ha ut informationen är det bara att markera posterna, kopiera och klistra in i ditt program.
Om du vill ha en skärmdump blir det betydligt knepigar. Då kan du inte lösa direkt med popup. Popup egenskapen gäller bara om formuläret visas som fönster.Sv:presentera information från Access i andra program
Man öppnar ett formulär (A) där man fyller i vissa uppgifter. Dessa uppgifter används sedan i makron och frågor för att plocka data från tabeller. De utvalda uppgifterna (svaren) visas sedan i formulär (B), som jag placerar i ett obundet underformulär som ligger i (A). Jag kan sedan ändra ursprungsuppgifterna i (A) och direkt se resultatet i de öppna formulären (B). I formulären (B) visas data som text, siffror eller i diagram.
Allt fungerar perfekt (nästan) men jag tänkte inte igenom allt så bra från början. Jag (andra) behöver använda formulären (B) i andra syften än att "titta" i Access. Man behöver kunna visa dessa formulär i tex word eller powerpoint.Sv: presentera information från Access i andra program
Jag har misstänkt att jag eventuellt måste göra om en del, kanske lägga om dom som rapporter. MEN mycket jobb är nedlagt så jag vill först kolla om det finns någon annan lösning när jag nu gjort så mycket redan.
Jag kan inte mycket VBprogrammering. "Mitt" system innehåller ändå en del VBprogrammering och jag kan ordna hjälp om det kniper.
Tilläggas ska väl också att jag är MYCKET tacksam för att du tar dig tid att försöka hjälpa till!Sv: presentera information från Access i andra program
API funktioner kan göra applikationen ostabil. Anropen är inte skyddade på samma sätt som VBA funktionerna i Access. Utan du har t.ex. möjlighrt att skriva direkt till minnet, osv.Sv:presentera information från Access i andra program