Hej Jepp, det går att göra. Det gick bra. Men poängen är att jag ska kunna se de uträknade värdena samtidigt som jag har underformuläret (formuläret vars fot textboxarna finns) i datasheetview. Det går väl inte att visa form footern i datasheetview? Går det att hämta de uträknade värdena från textboxarna i form footern och på något sätt visa dem i mainformen? Detta skulle förenkla mitt arbete markant. Det går. Skapa textboxar i huvudformuläret vars kontrollkälla hänvisar till underformulärets textruta. Finns det någon speciell andledning till att du använder datasheetview?Hjälp med Access 2000
Jag är i stort behov av hjälp! Det är så att jag måste hitta ett sätt att
summera filtrerade posters olika kolumner. Dvs. jag filterar så jag endast
har 10 poster kvar. Av dessa vill jag summera talen i kolumnen Antal (och få
summan i en textbox, gärna i en subform) men även summera talen i kolumen pris (och få svaren i
en annan textbox). Går detta att göra och i så fall hur? Jag är mycket
tacksam för snabbt svar!
Mvh HenrikSv: Hjälp med Access 2000
I formulärets (med posterna) fot lägger du till obundna textboxar där du summerar fältet.
Summeringen gör du på textboxens Controlsource.
Ex: =Sum([Antal])
Notera att Sum är samma som SQL-funktionen Sum, alltså du kan använda alla SQL-funktioner som summerar, eller tar medelvärde eller liknade på controlsource till textboxar.
MarkusSv:Hjälp med Access 2000
Tack på förhand!
HenrikSv: Hjälp med Access 2000
T.ex. = MySubForm.Form.MyTextBoxSv: Hjälp med Access 2000
Använder själv underformulär lite överallt och har bara vid ett tillfälle behövt använda datasheetview. (Användaren behövde kopera hela innehållet till ett annat format.)
Om du måste använda datasjeetview så vet jag inte riktigt hur du ska göra. Jag gissar att du då måste skriva en del kod som körs varje gång underformuläret uppdateras, koden gör de beräkningar du vill åt och presenterar dem på huvudformuläret.
Annars kan du precis som Andreas skrev visa underformulärets textbox värde i huvuformuläret genom = MySubForm.Form.MyTextBox (Din kod Andreas.).
Markus