Jag har en tabell med personer - tblKunder - som ska ha var sitt mail med information om vilka bokningar de har gjort under en konferens. Dessa bokningar finns i en separat tabell, tblBokningar. Jag länkar samman tabellerna med KundID. Såhär gjorde jag i en access-applikation för några år sedan. Hoppas det funkar för dig. Denna funktion använder sig av MS Outlook för att skicka mailet. Tack för tipset! Men det blev inte helt bra... det gick så långt som att "han" börjar skicka men då får jag en varningsruta om att ett program försöker skicka mail... Det är ju bra i o f s, men kmmer inte att fungera för mig när jag har över 100 mail att skicka... Jag har en följdfråga på detta... Jag har för mig att det finns en inställning i Outlook som ordnar saken. Kolla under Tools>Options... Kan du ge mig hela vägen? Har letat men hittar inget användbart... Nej, det verkar som om jag minns fel. Det bästa är nog att använda CDONTS el CDOSYS. Då är man inte heller beroende av att Outlook finns installerat. Det finns ett litet program som heter Express ClickYes som fixar att ta bort den där varningsrutan i Outlook. Använder man Exchange server kan man göra inställingar där. men annars funkar programmet bra. Minns inte url:en men googla så hittar du den. Är det någon som kommit på en fungerande lösning? typ att man lägger till mottagare i en tabell och skickar epost med en klickning och till alla i tabellern?Skicka mail från Access
Jag skulle vilja skicka dessa mail från Access. Finns det någon som kan tipsa om redan färdig applikation eller kod för att skicka?
Jag har testat på egen hand och kommit en bit på väg, men jag får inte till det riktigt.
Tacksam för hjälp!
/Lisbeth
aka
LissuSv: Skicka mail från Access
' Deklarationer
Public MAILMOTTAGARE As String
Public MAILTEXT As String
Public MAILRUBRIK As String
' Funktionen
Public Sub MailOut(DisplayMsg As Boolean, Optional AttachmentPath)
Dim objOutlook As Outlook.Application
Dim objOutlookMsg As Outlook.MailItem
Dim objOutlookRecip As Outlook.Recipient
' Create the Outlook session.
Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
' Create the message.
Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(olMailItem)
With objOutlookMsg
' Add the To recipient(s) to the message.
Set objOutlookRecip = .Recipients.Add(MAILMOTTAGARE)
objOutlookRecip.Type = olTo
' Set the Subject, Body, and Importance of the message.
.Subject = MAILRUBRIK
.Body = MAILTEXT
.Importance = olImportanceHigh 'High importance
' Resolve each Recipient's name.
For Each objOutlookRecip In .Recipients
objOutlookRecip.Resolve
Next
' Should we display the message before sending?
If DisplayMsg Then
.Display
Else
.Save
.Send
End If
End With
Set objOutlook = Nothing
End SubSv:Skicka mail från Access
/Lisbeth
aka
LissuSv: Skicka mail från Access
Jag stötte på samma problem som Lisbeth talar om. Kan man på något sätt deaktivera detta eller skriva kod så outlook inte tror att det är ett virus som skickar filen???
Jag kör ett vbscript mot outlook2000. Har även testat i VB och C# men får samma meddelande.
MVH
ChristianSv:Skicka mail från Access
Sv: Skicka mail från Access
Thks
/LissuSv:Skicka mail från Access
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1017356#post1017356Sv: Skicka mail från Access
Sv:Skicka mail från Access