Jag gjorde en fråga i Access, som där fungerade bra. Jag fick ut det resultat som jag ville. Tack, den biten fungerar nu, men jag har ett problem till. Hej Benni. I det fall att du använder DISTINCT så skall inte ORDER BY användas eftersom DISTINCT även innefattar en sortering.SQL-problem med Access-databas
När jag sedan ville använda mig av den via ASP, då får jag inga resultatat alls, men inga fel.
<code>
SQL="SELECT t_medlem.Id, t_medlem.Namn, t_medlem.Adress, t_medlem.Ort, t_medlem.Epost,
t_medlem.Tel, t_medlem.OK, t_medBild.Id, t_medBild.Bild " & _
"FROM t_medlem LEFT JOIN t_medBild ON t_medlem.Id = t_medBild.Id " & _
"WHERE t_medlem.OK=True AND t_medBild.Bild Like ""p*.jpg"" ORDER BY Namn;"
</code>
Det spelar ingen roll om jag använder ""p*.jpg"" eller ""p???????.jpg"" eller 'p*.jpg' eller 'p???????.jpg'
Några förslag?
Om jag därimot använder <> så får jag resultat, men jag får flera poster, som är likadana.Sv:SQL-problem med Access-databas
Jag vill ta reda på vilka konstnärer som har skickat in bilder, de får skicka in 5 st, men jag vill bara
ha konstnärens namn skrivet en gång.
Med den SQL som jag har, så får jag svar för varje bild, hur ändrar jag det?
<code>
SQL="SELECT t_medlem.Id, t_medlem.Namn, t_medlem.Adress, t_medlem.Ort, t_medlem.Epost,
t_medlem.Tel, t_medlem.OK, t_medBild.Id, t_medBild.Bild " & _
"WHERE t_medlem.OK=True AND t_medBild.Bild Not Like ""p%.jpg"" ORDER BY Namn;"
</code>
Väldigt tacksam för alla som hjälper mig.Sv: SQL-problem med Access-databas
Ta bort följande fält: ’t_medBild.Id, t_medBild.Bild’ i SQL-frågan och använd DISTINCT(t_medlem.Id)
SQL="SELECT DISTINCT(t_medlem.Id), t_medlem.Namn, t_medlem.Adress, t_medlem.Ort, t_medlem.Epost, t_medlem.Tel, t_medlem.OK " & _
"WHERE t_medlem.OK=True AND t_medBild.Bild Not Like ""p%.jpg"" ORDER BY Namn;"
/MarinaSv: SQL-problem med Access-databas
Använder du samtidigt både DISTINCT och ORDER BY så kommer inte din SQL att fungera.
/Harry