Jag (vi) har kört/kör MSSQL7 (i NT4SRV) och Access97-klienter på NT4WS. Med framgång. Nu har jag bytt till snabbare arbetsstationer och XP Pro men fortfarande Access97 och MSSQL7. När Access-tillämpningen körs tuggar hårddisken i SQL-servern som en galning (när jag t.ex. flyttar till en annan post) vilket gör applikationen långsam (fungerar visserligen) för att inte tala om hur synd det är om hårddisken där borta. Gamla stationer (som jag återinkopplar) fungerar lika fram nu som under de senaste åtta åren. Vad kan vara fel? Jag har provat olika MDACs, länkat om tabellerna i Access m.m. men ingen förbättring. Jag vet att jag kör grejer från 1900-talet men jag SKA byta - såsmåningom. Inte ofta man svarar på sina egna frågor men för att släcka frågan i forumet kommer här svaret:Access97+MSSQL7+XPProSP2
Sv: Access97+MSSQL7+XPProSP2
Hörru, ändra från TCP/IP till "Named pipes" (\pipe\sql\query) i Network Library Configuration i klienten så ska du se att det går bättre. I NT var Named Pipes default men nu är det TCP/IP som gäller...
Lycka till
/Staffan