Hej Är dataformuläret bundet? Vad innebär det att klicka på något? Dataformuläret är bundet till en tabell. Formuläret är till för att rapportera in olika händelser. Klockslag, datum, Vad som har hänt osv. Det mesta är grupperade kryssrutor. Man har ett antal förslag påhändelser och ska välja någon. Kanske har jag byggt formuläret fel på nåt sätt. Eller det är nåt som jag inte fattar. Uppdateringen sker när du försöker lämna formuläret eller om du försöker naviger till en annan post. I så fall borde ju BefoerUpdate vara precis det jag ska använda.Kolla om formuläret är ifyllt
Jag har ett formulär med en massa kontroller samt en GåTillbakaKnapp.
Om användaren går in i formuläret och klickar i någon kontroll så vill jag kunna veta det.
När användaren går ur formuläret så ska en del saker kontrolleras om dom har klickat på nåt.
Men om dom bara har tittat på formuläret och inte gjort något ska dom kunna använda GåTillbaka knappen utan att kontrollerna görs.
Jag har försökt med Dirtyhändelsen på Formuläret men den verkar inte slå till.
Försökte med clickhändelsen på detalj men det funkade inte heller.
Jag vill helst slippa ha en kontroll under varje kontroll för det är väldigt många.
Tacksam för svar / EvaSv: Kolla om formuläret är ifyllt
Sv:Kolla om formuläret är ifyllt
Om man har gjort något val av någon kryssruta, dvs klickat i någon kontroll vill jag kunna veta det för att kunna göra vissa kontroller som inte behövs om dom bara öppnar och stänger formuläret utan att ha klickat i någon kontroll.
ID i tabellen är en räknare så när man kommer in i formuläret är ett löpnummer redan ifyllt.
Hoppas det blev klarare. Själv förstår man ju utmärkt vad man menar!
// evaSv:Kolla om formuläret är ifyllt
La en kontroll i formulärhändelsen before update . Gör där en kontroll om ett visst kontrollfält är ifyllt.
Jag kan klicka i ett antal andra kontroller och utan vidare lämna formuläret utan att before update slår till om kontrollfältet inte är ifyllt..
Jag fattar kanske inte när uppdatering sker. Sker det inte automatiskt mot databasen när jag lämnar formuläret om det är bundet och något är ändrat?Sv: Kolla om formuläret är ifyllt
Sv:Kolla om formuläret är ifyllt
Får klura på varför det inte funkar.
Tack i allafall för tipsen.
//eva