Hej. <b>Jag har en obunden textkontroll som jag vill ska hämta sitt värde från en fråga jag har gjort. Tack Andreas. Om det finns möjlighet till flera värden. Är detta inte en lämplig lösning. Tack igen.Tiilldela en fråga till en obunden kontroll.
Jag har en obunden textkontroll som jag vill ska hämta sitt värde från en fråga jag har gjort.
Frågan har två fält, id och namn.
Har försökt med =[Minfråga]![Namn] i kontrollkällefältet men det funkar inte.
Och sedan - om jag har kontrollen på ett formulär som bygger på en tabell. Hur gör jag för att först hämta rätt värde och sedan lagra det i den underliggande tabellen.
En selectsats bör se ut så här SELECT namn from tabell where id = fUserid(). fUserid hämtar jag via en funktion från maskininloggningen. Men jag vet inte heller hur man gör en tilldelning av en selectsats till en kontroll. Nåt med DAO-kanske?
//eva bSv: Tiilldela en fråga till en obunden kontroll.
Frågan har två fält, id och namn. </b>
Om du vill hämta värde kan du kika på:
<code>
= DLookup("Name"; "tabell "; "id = fUserid()")
</code>
<b>Och sedan - om jag har kontrollen på ett formulär som bygger på en tabell. Hur gör jag för att först hämta rätt värde och sedan lagra det i den underliggande tabellen.</b>
Är det samma värde som i textboxen? När skall du lagra värdet?
Du skulle kunna lägga till en textruta för fältet i vilket värdet skall sparas och ange en funktion i defaultegenskapen. Då kommer den lägga till det värdet för nya poster.Sv:Tiilldela en fråga till en obunden kontroll.
DLookup fungerade suveränt!
Det värde som jag just hämtade från tabell är det värde som ska läggas in i tabellen som är bunden till formuläret - frmTabell.
Värdet ska sparas om man skapar en ny post - trycker på "sparaknappen" eller går ur och sparar automatiskt. Om man bläddrar till en annan redan sparad post så ska naturligtvis inte värdet ändras till det nyss uppslagna.
Menar du att jag gör en kontroll som har kontrollkälla mot frmTabell - skriver i egenskapen standardvärde =minObundnaKontroll.
Kan man använda samma teknik för att hämta värden till en komboruta? I det fallet kommer sökningen på fUserid() att resultera i flera träffar. och det blir en liten lista av namn. Av denna lista ska sedan användaren välja ett.Sv: Tiilldela en fråga till en obunden kontroll.
* Spara din fråga och bind den istället som radkälla till comboboxen.
* Bind komboboxen till din kolumn där värdet skall sparas.
* Ange default egenskap till:
=IIf([Combo0].[ListCount]=1;[Combo0].[ItemData](0);Null)
Där Combo0 är namnet på din kontroll.
Sv:Tiilldela en fråga till en obunden kontroll.
Hinner inte testa nu. Ska alldeles straxt gå på semester.
Men det funkar säkert utmärkt som allt Du har föreslagit.
Vilka smarta enkla lösningar Du kommer på!
//eva b