Har fått ta över ansvaret för en Access-databas, och får konstiga felmeddelanden som jag inte lyckas tyda. De lyder: Hur ser koden i händelsen ut? Vissa händelser innehåller ingen kod alls, då jag bortkommenterat den för att föröka hitta felet - men ändå får jag felmeddelandet. detta händer bland annat i händelsen "Vid ny post", där koden ser ut som: Joden du hänvisar till refererar inte till någon objektprogrammet eller ActiveX-kontrollen. Så antingen härstamar felt från Access internt. Eller så är det någon anna kod som orsakar händelsen. Kan det vara funktionsanrop i frågan, egenskaper, osv. Förstår inte mycket jst nu. Formuläret frmORDER baseras på tabellen tblORDER utan några krångligheter. Någon som vet hur felmeddelandet nedan skulle se ut på engelska? Löser inte detta för allt smör i Småland, och har inte tillgång till någon engelsk version av Office och Access 2003. Hoppas att jag kan felsöka vidare på egen hand med hjälp av Internet om jag får veta hur det skulle se ut på engelska.Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakade fö
Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakade följande fel: Det inträffade ett fel i kommunikationen mellan Microsoft Access och objektprogrammet eller ActiveX-kontrollen.
*Utrycket resulterar inte i ett makronamn, namnet på en egendefinierad funktion eller [Händelseprocedur].
*Det inträffade ett fel vid körning av en funktion, en händelse eller ett makro.
-[Händelse]- kan stå för en godtycklig händelse för ett formulär, såsom "Vid ny post" eller "Efter uppdatering".
Formuläret som verkar orsaka dessa fel är ett underformulär till ett annat formulär. Får felmeddelandena även om händelseproceduren i fråga är tom.
Någon som vet vad detta beror på och vad jag kan göra åt det?Sv: Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakad
Sv:Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakad
Private Sub Form_Current()
'Bortkommenterad kod
End Sub
Hur detta kan bli fel övergår mitt förstånd!
I händelsen Efter uppdatering ser koden ut som:
Private Sub Form_AfterUpdate()
Form_frmMain.Kund.Requery
Form_frmMain.Order.Requery
Form_frmORDER.Kund.Requery
Form_frmORDER.Order.Requery
End Sub
Huvudformuläret heter frmMAIN, och subformuläret heter "i original" frmORDER, och då det är ett subformulär på frmMAIN heter det Sub_frmORDER. Alla händelser som jag har problem med ligger i underformuläret.
Fälten Kund och Order är kombinationsrutor. Jag tycker också jag har prövat de flesta sätt att hänvisa till dem, där det nu står Form_frmMain.Sv: Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakad
Sv:Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakad
Har aldrig haft sådana här problem emd Access förut, och tycker allting ser ut precis som om jag själv gjort det från grunden.Sv: Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakad
Uttrycket -[Händelse]- som du angett som värde på händelseegenskapen orsakade följande fel: Det inträffade ett fel i kommunikationen mellan Microsoft Access och objektprogrammet eller ActiveX-kontrollen.
*Utrycket resulterar inte i ett makronamn, namnet på en egendefinierad funktion eller [Händelseprocedur].
*Det inträffade ett fel vid körning av en funktion, en händelse eller ett makro.