Hejsan Hej Olof Hej Göran Hej Olof,Access rapport till pdf
Jag sitter och försöker hitta nåt smart sätt att konvertera en accessrapport till en pdf fil som sedan ska skickas med som bilaga i ett mail.
Jag har hittat en massa olika program/dll filer som ska kunnas användas till detta.
Mitt problem är dock att de flesta program som jag har hittat verkar vara en "virtuell" skrivare som man ska ange vilken skrivare som man ska skriva ut mot.
Då detta ska distribueras till en massa klienter så måste dom ju ha denna "skrivare" installerad och det är det som jag vill komma förbi.
Någon som har en idé?Sv: Access rapporttill pdf
Måste det vara en PDF kan du inte använda Access inbyggda format SNP då slipper du hantera en massa skrivare.Sv:Access rapporttill pdf
Nej de som jag ska utveckla detta till vill ha det som pdf-dokumentSv: Access rapport till pdf
Jag använder Acrobat Destiller som ingår i Adobe Acrobat Standard ver. 5 o 6, möjligen måste man köpa Professional i ver. 7
I destiller får du en skrivare som heter Adobe PDF. Arbetsgången blir:
Generera rapport - skriv ut med Destiller / håll reda på unika filnamn - sänd mail med bifogad fil.
Har du bråttom att leverera så går det fint att använda Outlook Express som mailklient.
Själv använder jag gärna J-mail som är gratis från http://www.dimac.net vid stora volymer märker man en viss tidsvinst, och det går åt mindre diskutrymme
Det går fint att koppla de nämnda funktionerna till ett makro som du startar med Schedule / AT-kommando. Speciellt bra för att generera rapporter, från data som samlas in under natten och kan mailas tidig (måndag-)morgon utan att du måste avstå från lite extra sömn.
/Bo N