Hej. Hur ser syntaxen ut för ett anrop till ett formulär baserat på en tabell med sammansatt primärnyckel. Finns det någon regel för när man använder det ena och det andra? Tack Andreas. Jag skulle i Form_Load tilldela default egenskaperna för kontrolen till dem du önskar utirfån angivet ID nummer. Min firma får betala så jag måste kunna fakturera.stLinkCriteria
Kan man använda AND i stLinkCriteria eller openArg. Eller måste man konstruera en SQL-sats.
Om sökningen misslyckas - det finns ingen post som motsvarar argumenten - Hur kommer man till NewRecord. Går det automatiskt?
//eva bSv:stLinkCriteria
Sv: stLinkCriteria
Function SQLInteger(Value As Variant) As String
If IsNumeric(Value) Then
SQLInteger = CStr(CLng(Value))
Else
SQLInteger = "Null"
End If
End Function
Function SQLText(Value As Variant) As String
If Len(Value) > 0 Then
SQLText = "'" & Replace(Value, "'", "''") & "'"
Else
SQLText = "Null"
End If
End Function
Private Sub OpenEmployee_Click()
Dim stDocName As String
Dim stLinkCriteria As String
On Error GoTo Err_OpenEmployee_Click
stDocName = "frmEmployees"
stLinkCriteria = "[FirstName] = " & SQLText(Me("FirstName")) & " AND [LastName] = " & SQLText(Me("LastName"))
DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria
Exit_OpenEmployee_Click:
Exit Sub
Err_OpenEmployee_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_OpenEmployee_Click
End Sub
Sv:stLinkCriteria
Känns som om mitt projekt håller på att växa mej över huvudet. Jag skapar ett ärende i ett formulär. Sedan går jag vidar till andra formulär för att fylla på med uppgifter. De andra formulären ska öppnas med befintligt ärende / alternativt nytt ärende om inget ärende finns. Vid nytt ska en del info från formulär 1 fyllas i.
Låter enkelt men jag har nog krånglat till det en hel del.
Är du konsult? Vill du ha ett betalt uppdrag?
//eva bSv: stLinkCriteria
Jag är student men har tidigare arbetat som konsult i sådär fyra år med Access applikationer.Sv:stLinkCriteria
Kanske smartast att byta forum. Kontakta mej på eva.brunnelov@stat-inst.se