I WinXP-Home / SE her jag hittat en liten avvikelse (även i nyinstallation). Jag har inte sett frågan men kan bara gissa. I XP-Home finns en egen dll installerad som inte matchar din dll med de funktionsanrop av Svenska kommandon för Macro i Excel, därav detta fel. En lösning borde vara att hitta den dll:en, men bäst vore nog att gå över till kommandot date() för att få kompabilitet på ditt projekt oavsett maskin.Funktionen Date() i MsAccess - XP-home
Det är väl en .dll som inte håller måttet?
Jag skapar en enkel tabell i MsAccess och ger ett fält ett standardvärde. - Dagens datum genom den inbyggda funktionen Date().
Eftersom jag använder "svenskt-SP2" operativ och "svenskt" office2000-SP1-paket så översätts funktionens namn till Datum() viket visas i designläge.
Under Win98, WinMil, W2k och WinXP-pro fungerar detta. Avvikelsen visar sig i WinXP-Home där jag får felmeddelandet "Förstår inte Date".
Jag har löst problemet genom att i stället använda funktionen Now() / Nu() vilket ju inte är samma sak, men funkar i det här fallet.
I makron (VB / VBA) finns funktionen Date() och fungerar även på XP-home.
Jag vill gärna veta om detta beskrivits tidigare, och hur jag kan lösa problemet.
/Bo NSv: Funktionen Date() i MsAccess - XP-home