Hej Det går inte att ta bort data från två tabeller samtidigt... Lägg till en relation med referensintegritet och cascade delete. På så sätt kommer poster i relaterad tabell tas bort. Ett annat sätt är att köra 2 delete: ...hmm får nog läsa på lite om det där på nätet, ganska nytt avancerat för mig. Tack för tipset, jag får återkomma om jag inte kan lösa det! Ok...jag har löst det nu. Det fungerade jättefint med med att lägga in referensintegritet och sedan cascad delete. Tack för hjälpen!DELETE mha INNERJOIN
Jag har ett problem när det gäller borttagning av data samtidigt ur två tabeller. Jag använder mig av två tabeller "tblArra" och "tblArraData" som är i relation till varandra med hjälp av fälten "ID_PRIM" och "ID_SEC". Om jag ska ta bort ur huvudtabellen så vill jag också ta bort all den information som undertabellen har länkat till sig. Jag använder mig av följande kod...
<code>
DELETE * FROM tblArra INNER JOIN tblArraData ON tblArra.ID_PRIM=tblArraData.ID_SEC
WHERE tblArra.ID_PRIM=[@ID];
</code>
JAg har letat och provat lite olika lösningar men inte hittat något. Jag får meddelandet..."Ange den tabell som innehåller de posterna du vill ta bort". Vad göra??
MVH
MickeSv: DELETE mha INNERJOIN
Det du ska göra är att ange en relation mellan dem och ange att datat i den ena tabellen ska raderas när rader i parent tabellen raderas.
Dessutom ska du inte skriva "DELETE * FROM..." utan "DELETE FROM..."Sv: DELETE mha INNERJOIN
Sv: DELETE mha INNERJOIN
DELETE FROM tblArraData WHERE ID_SEC = [@ID]
DELETE FROM tblArra WHERE ID_PRIM = [@ID]
/Johan
Sv:DELETE mha INNERJOIN
//MickeSv: DELETE mha INNERJOIN
//Micke