Hejsan.. I databas2 kör du: Beror ju lite på hur du har tänkt att använda det. Ska du göra det direkt i Access så skapar du en fråga och editerar den i SQL-läge (då ska det vara ; på slutet). Kommunicerar du med databasen via ADO t.ex. exekverar du det som en vanlig fråga. Problemet är att vi har några databaser sen tidigare och jag skulle behöva impotera dom påsterna i den nya databasen.. Förstår inte riktigt... Provade och det fungerarde bra..conventera mellan databaser
Finns det ett sätt att conventera data mellan två dataser
i databas har jag 3 fält
databas1
nr
Förnamn
Efternamn
databas2
nr
Forname
Lastname
nu skulle jag vilja ha all data från databas 1 till databas 2
där alla förnamn kommer till forname i databas 2 o.s.v
men hur gör man detta på något smart sättSv: conventera mellan databaser
INSERT INTO tabell SELECT nr, Fornamn AS Forname, Efternamn AS Lastname FROM tabell IN 'C:\databas1.mdb'
/JohanSv: conventera mellan databaser
/JohanSv:conventera mellan databaser
Den gamla ligger i access och den nya kör vi via webben, men i den gamla så finns det massa å,ä,ö osv som inte funkar när man kör den på webben. Därför så vill jag impotera dom gamla posterna från den gamla databasen till den vi kör nu..Sv: conventera mellan databaser
Har du båda databaserna i din dator? Öppna i sådana fall databasen du ska kopiera till i Access, skapa en ny fråga, växla till SQL-läge, klistra in koden, avsluta den med ; och tryck slutligen på ! i verktygsfältet.
/JohanSv:conventera mellan databaser
Det blir lite skrivande då den innehåller några rader men det kan de vara värt
Tackar för hjälpen
<code>
Förstår inte riktigt...
Har du båda databaserna i din dator? Öppna i sådana fall databasen du ska kopiera till i Access, skapa en ny fråga, växla till SQL-läge, klistra in koden, avsluta den med ; och tryck slutligen på ! i verktygsfältet.
</code>
Dom gamla databaserna är i access som ligger delat på servern.
den nya ligger i sql för att kunna använda den via webben
Dom hadde en ny access databas för varje år, men sistnämda året skapades en i sql istället för att kunna
lägga in uppgifter från webben och slippa ha access på datorerna