Hej! Testa detta, jag är dock lite osäker på om det är rätt format... (kräver dock att det är svenskt datumformat på servern/sessionen). Ang: <%=FormatDateTime(rs("date"), 2)%> Det beror på att det inte är svenskt format på servern, lägg till följande rad innan (eller den kanske t.o.m. måste vara först på sidan...): Kombinationen.. Då är det något konstigt med servern, för 1053 är LCID för svenska, och det borde ge datumformat 2006-07-02. Vet inte om detta är ett alternativ för dig, men jag använder det på min hemsida. Tack för alla svar, jag valde detta - perfekt resultat: Altid snyggt att kapsla återanvändbar kod. Dessutom en smula effektivare. Då du bara slår upp värdet från recordsetetDatumformat från MS Access till ASP sida
Jag har datumuppgifter i en MS Access databas som jag vill skriva ut i en .asp-sida.
Just nu använder jag mig av koden:
<%=Year(rs("date")) & "-" & Month(rs("date")) & "-" & Day(rs("date"))%>
..problemet är bara att datumen skriv ut så här, tex: 2006-7-2 (utan nollor)
Jag vill ju att det ska vara: 2006-07-02 (med nollor)
Någon som har en lösning på detta?
Tack på förhand!
Mvh,
KristianSv: Datumformat från MS Access till ASP sida
<%=FormatDateTime(rs("date"), 2)%>
/JohanSv:Datumformat från MS Access till ASP sida
Tack fast det formatet gav följande resultat: 5/7/2006Sv: Datumformat från MS Access till ASP sida
Session.LCID = 1053
/JohanSv:Datumformat från MS Access till ASP sida
Session.LCID = 1053 och <%=FormatDateTime(rs("date"), 2)%>
..gav resultatet: 07/05-2006
Nära, men inte riktigt där :)Sv: Datumformat från MS Access till ASP sida
Du får formattera datumet för hand. Det smidigaste sättet jag hittat att formattera ett tal till två siffror är med Right:
Right("0" & Month(datumet), 2)Sv: Datumformat från MS Access till ASP sida
Jag har ett JavaScript:
function timedate(datum)
dim tid,ar,monad,dag
tid = FormatDateTime(datum, 4)
ar = year(datum)
monad = month(datum)
if monad < 10 then
monad = "0" & monad
end if
dag = day(datum)
if dag < 10 then
dag = "0" & dag
end if
response.write(ar & "-" & monad & "-" & dag )
end function
som sedan anropas på ASP-sidan:
<code>
<% =timedate(rs("datum")) %>
</code>
JavaScriptet har jag i en inc-fil, så att det är lätt att inkludera på alla sidor som använder datum.
Sv:Datumformat från MS Access till ASP sida
<%=Year(rs("date")) & "-" & Right("0" & Month(rs("date")), 2) & "-" & Right("0" & Day(rs("date")), 2)%>Sv: Datumformat från MS Access till ASP sida
en gång istället för tre gånger.
<%
function ISODate(Value)
ISODate = Year(Value) & "-" & Right("0" & Month(Value), 2) & "-" & Right("0" & Day(Value), 2)
end function
%>
<%=ISODate(rs("date"))%>