Hej! Jag löste problemet själv genom att lägga en oom-sats inne i en annan. Titta på Choose funktionen:Ändra text beroende på värde
Jag har access 2000.
I en fakturautskrift vill jag att rapporten som överskrift ska ha antingen FAKTURA, KONTANTFAKTURA eller KREDITFAKTURA.
Jag har sneglat på oom-funktionen men den tillåter ju bara 2 varianter.
Min tanke är att om antal förfallodagar är noll så ska det stå KONTANTFAKTURA.
Om antal förfallodagar är mer än noll så ska det stå FAKTURA.
Antal förfallodagar väljer jag i en combobox.
KREDITFAKTURA ska det stå om summan på fakturan är mindre än noll.
Detta oberoende av antal förfallodagar.
Jag har alltså en combobox (förfallodagar) och en kontroll som summerar till förfogande.
Jag är dålig på att snickra VBA men antar att lösningen på mitt problem finns där.
Därför är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
/Lars LantzSv: Ändra text beroende på värde
/LarsSv: Ändra text beroende på värde
<code>
=Choose([Type], "Type is one", "Type is two", "Type is three")
</code>
och switch funktionen:
<code>
=Switch([Type]="A","Type is A", [Type]="B","Type is B", [Type]="C","Type is C")
</code>
Om det är i en kontroll källa byt ut komma mot semikollon:
<code>
=Choose([Type]; "Type is one"; "Type is two"; "Type is three")
=Switch([Type]="A"; "Type is A"; [Type]="B"; "Type is B"; [Type]="C"; "Type is C")
</code>